På väg till Uppsala

Just nu är jag och maken på väg ner till Uppsala, där vi i helgen ska ställa Marussia.
 
Det är nästan 2 år sen hon sist ställdes, dessutom är det första gången som kastrat OCH som senior.
 

Klass 15 a - Senior
Klass för alla katter, både raskatter och huskatter, mellan 7 och 10 år. Klassen är uppdelad i hanar och honor och en bästa totalt tas ut inom respektive kategori.

 

Klass 15 b - Veteran
Klass för alla katter, både raskatter och huskatter, från 10 år och äldre. Klassen är uppdelad i hanar och honor och en bästa totalt tas ut inom respektive kategori.

 

Det blir väldigt intressant detta, jag tror (o hoppas) att Marussia, som nu börjar om igen med att ta certifikat och titlar, har chans på sitt första cert som kastrat.

Efter tre tagna cert får hon titel PR (som betyder Premier o är samma som Champion, fast katten är kastrat), sen blir man IP (Internationell Premier), GIP (Grand Internationell Premier) och slutligen SP (Supreme Premier).

Men för att bli SP krävs det totalt många certifikat och många tävlingar, både inom och utom Sverige.

 

Förutom att hon ställs nu så är det bara en dryg månad sen kullen flyttade och att det är prick en månad sen Marussia kastrerades, så jag hoppas att domarna har lite överseende med att hon inte är i full pälskondition.

Vi blir några stycken från norr som åker och jag ser verkligen fram emot denna utställningshelg o även att ha möjlighet att träffa andra uppfödare/utställare som jag inte brukar träffa på utställningar.

Domarfördelningen har kommit och Marussias domare är

på lördag:

Olga Sizova:

SIB grupp 3


Mats Askett:

Kategori II: Klass 15 a (dsv Senior-klassen)

 

Olga var den ryska domare som kom när SäSK hade 15års-firande i Skellefteå i höstas. Blir kul att träffa henne igen och att få höra vad hon säger om Marussia, men jag tror att hon är en pälsdomare så ja, vi får väl se hur det går helt enkelt med certet.

 
på söndag:

Mats Askett:

SIB grupp 1, grupp 3, grupp 8.

Henry Hornell:

Kategori II: Klass 15 a (dvs Senior-klassen).

 

Mats Askett har jag haft som domare, minns jag rätt så var det i samband med SIbbe-utställningen i Sundsvall då Mats var domarelev. Henry Hornell är en trevlig o väldigt spexig domare, det var väldigt länge sen jag hade honom till någon av våra katter.
Spara
Spara
Spara

Kommentera här: