Utställningshelgen i Bodö

Ja, var ska jag börja?! I fredags for jag till Sussie o tanken var att vi skulle försöka sova ett par timmar innan vi startade 01.30. Men istället var vi på trevligt midsommarfirande och sen gick vi hem och spelade spel ett par timmar tills det var dags att fara.
 
Vi var 3 som körde och det gick bra och snabbare än vi trodde, trots att det var lite dåligt väder. Redan kl 07 var vi framme vid utställningshallen o gick in med alla våra saker.
 
Sussie hade med sig två katter, Loka och Lilith och jag hade med mig Sakhi och Ella. Vi klädde burarna och satte in katterna och kollade sen in katalogen för att se vilka domare vi skulle ha.
 
Ella fick på lördagen Maud Olsen Johansson och på söndagen hade hon Bertil Johansson. Jättebra domare med katter båda två!
 
Sakhi fick på lördagen Lone Lund (oxå en jättebra domare) och han hade Bertil på söndagen.
 
Jag är så nöjd med utställningen även om det blev en väldigt intensiv helg och jag var rätt trött och seg igår.
 
Ella tog sina cert båda dagarna så hon har en liten chans att bli IC i Finland. Dock tror jag konkurrensen är hård där och hon är ju ändå bara 1 år och 3 månader.
 
Sakhi tog titel i lördags och är nu SP (dvs det högsta en katt kan bli) och blev NOM, men på söndagen gick det inte lika bra tyvärr. Men det viktigaste var titeln! 
 
Loka tog cert o BIV båda dagarna o blev NOM i lördags. Lilith tog sina cert båda dagarna.
 
Så vi är så nöjda båda två med trippen!
 
I lördags när jag satt och lyssnade på bedömningar hördes en katt i vår gång vråla högt, det lät nästan som om den var på väg att "smälla" så jag gick till Ella och Sakhi. Ella, som vid tillfället låg framme vid burdörren, backade morrandes mot bakväggen. Ella muttrade båda dagarna och även om hon fick komma tillbaka inför NOM:en så tyckte både Maud och jag att hon skulle gå hem. Jag vill inte gärna utsätta mina katter för extra stress om jag kan låta bli. Exakt så var det i Sundsvall, på Sibirutställningen (sept 2011), där Raymond ville ge Raphael NOM men tyckte att han var lite orolig och återigen, jag håller med. Det är inte värt det!
 
I alla fall, i söndags tog jag fram Sakhi till Bertil. Stod länge med honom (utställningshållning o då blir det rätt tungt), satte ner honom på en stol och Sakhi var helt lugn. Bar fram honom till Bertil som tom fick lyfta upp Sakhi utan problem. Oftast gör sig Sakhi väldigt tung och blir då för tung för att lyfta. 

Bertil satte ner Sakhi på bordet och skulle börja döma honom, stryker Sakhi över ryggen och till min otroligt stora förvåning slänger Sakhi ut en tass mot Berti!!!  Något Sakhi aldrig, aldrig har gjort!!! Att dra Sakhi var ett väldigt lätt val i synnerhet med tanke på att Sakhi ska med till Finland om ca 2 veckor. Att det var rätt beslut jag tog visade Sakhi när han kom tillbaka till buren och slog Ella!!  
 
Nu är det ju jättesvårt att säga varför Sakhi gjorde som han gjorde, om han blev lite stressad av att Ella var morrig (dock inte i buren), om det var något i hallen, bilresan etc. Mao väldigt svårt att veta. Men att han gick på Ella visade bara att han var stressad, för det har han inte gjort förut på utställningar. Ibland har han fått läxa upp Ella hemma, då hon varit (o är ibland fortfarande är) lite väl kaxig. Men Sakhi älskar verkligen Ella så ja, jag blev verkligen förvånad.
 
Här kommer många bilder på några katter och många vackra bilder från resan hem. Det är verkligen väldigt, väldigt vackert i Norge! Tyvärr är utställningsbilderna väldigt gula då det var konstigt sken i hallen.
Ella efter lördagens bedömning.
 
Sakhi i panel på lördagen. Det är så synd att han är så blyg och inte vill visa upp vilken snygg o snäll katt han är!  
 
Loka gosar med matte.
 
Lilith gör det också.
 
På väg hem stannade vi till och fotade lite. Ja, vad säger man! Vackert så det förslår!!! Det är svårt att fånga känslan på kort dock, otroligt maffigt och imponerande i verkligheten.

Avslutar med bilder på två av våra underbara katter. Fotograf är Maria Westling.
 
CH S*Frostuddens Ella Fitzgerald.
 
SP S*Deltas Sakhi (som går i pension efter Finland, då han nu har gått så långt som han kan gå).
 
 
1 Therese:

skriven

superstort GRATTIS till SP titeln :-)

Svar: Tack Therese, det är ju faktiskt ganska stort när man tänker på det, Just nu ligger han i mitt knä o bara myser. ♥
Gunilla Falk

Kommentera här: