Sakhi, 4 år

Det är ofattbart hur fort tiden har gått. Jag kommer ihåg att kullen är född lite för tidigt o att våra middagsgäster satt i vardagsrummet medan vi andra var i ena sonens sovrum, då Jivara tyckte det var bra att föda i en sänglåda. Hur jag gick ner och sa att nu har 1:an kommit och det visade sig vara Sakhi.

Jag var rätt tveksam vem jag skulle behålla, Sakhi eller Podruga, men det blev så rätt med Sakhi med tanke på att han är min solstråle, min nallebjörn etc. Han kommer oftast upp till mig i sängen när jag har lagt mig och så ska vi gosa en stund.

Han är alltså min allra första egna sibbe. Han var näst lättast med sina 113 gram. Jag lägger upp en bild från det att han var nyfödd och från det att han var en 12veckors-kattunge. Sen kommer några (läs: MÅNGA) bilder till, så ni kan följa honom under hans uppväxt, so far. Inte för inte så är Sakhi min stora fluffiga, mjuka, gosiga nallebjörn.


Söt som socker, redan vid 6 veckor.


6 månader gammal och trasslade snabbt in sig i stolen, hans första sommar.



När han var 11 månader fick han börja träffa tjejer, det här kortet är taget strax före hans första flickvän.



Han var vår första avelshane och han skötte sig väldigt bra som fertil hane. Nu har vi haft tur som har min mamma boende i närheten så att hon kunde ta Jivara när jag släppte pillret på henne innan det var dags för henne att träffa Bilkullens pappa, S*Kazols Alexandrovich Fetisov.

Jag visste ju inte hur Sakhi skulle vara som fertil hane så jag köpte en blöjbyxa åt honom (som Finkel lånar just nu)


men han skötte sig som sagt väldigt bra. Han fick träffa 3 honor (från Sundsvall, Boden och strax utanför Gävle) och fick 2 kullar. Tyvärr gick han ner sig väldigt mycket i vikt och det gjorde beslutet lättare att fatta att låta kastrera honom när han var ca 1,4 år. Så här såg han ut i maj, strax före kastreringen, när han hade sista honan på besök. Stackars Sakhi.....


Här är han 1 år.


Ungefär 1.7 år gammal.


Här är han 2,4 år.


Ett felexponerat kort tyvärr men jag tycker väldigt mycket om det. Han är verkligen som tjuren Ferdinand ibland! Här är han ungefär 2.5 år gammal


Måste bara ta med detta maffiga kort, dels då han är ungefär 2.9 år gammal (som Linda har tagit)


och så ett där han är 3 år gammal.


Två kort från i år (3,7 år samt 3.9 år)


Jag gillar inte att plumsa i snö så det blir inte så många snöbilder (även om vi både ifjol o nu har mkt snö) men en snöbild hittade jag i alla fall. Här är han 3 år gammal, ute i kattgården.


Sakhi går bra ihop med både Dolce och Marussia men när Marussia har kull är han inte populär. Här hade Änglakullen flyttat och direkt var Sakhi framme hos Marussia och skulle mysa.


Vad gäller utställningar så var han bara på tre utställningar som fertil (där han fick EX1 på samtliga). Sen blev han kastrat och han har gått nästan raka vägen (med två undantag) till GIP.

Han blev PRemier i Umeå, juni 2009.


IP (Internationell premier) i Drammen, Norge, okt 2009. I samband med den utställningen var det också en liten sibirspecial och där blev han Storsjarmøren/hjerteknuseren.


GIP (Grand internationell premier) i Luleå, aug 2011.


Sin allra första NOM tog han i Sundsvall, sept 2011. Jag tycker det är otroligt roligt att han blev NOM just på en ren sibirutställning och dessutom slog han ut en hane på 8 år! Det här kortet har Ingrid tagit.
Spara