Problem igen...

Vi har valt att ha våra katter som rena innekatter, detta eftersom vi förlorat en katt som blev överkörd. Då var det lätt att ta beslutet att bara ha dom inne. 

Nu är jag mkt medveten om att det finns så många olika faror, där trafiken kanske inte längre är värst. Värst är nog tyvärr människans grymheter mot katter som är ute. Det finns så många historier jag kan berätta men jag nöjer mig med att konstatera att vi är nöjd med vårt beslut att ha dom som rena innekatter. 

Men detta innebär såklart inte att dom får gå ut oxå. Dels har vi en kattgård, där dom kan vara ute året om, samt en tillfällig katthage som vi bygger upp varje sommar o sätter den framför altanen. Där kan katterna vara med oss o njuta. 
 
För två år sen satt vi ute med katterna då vi tyvärr inte hann reagera. En utekatt satt så att vi inte såg den, men däremot katterna. Nu kommer jag inte ihåg exakt vem som satt var av våra katter. Men de satt för nära varandra. 

Pga frustationen att inte nå utekatten så tog våra katter den närmaste katten o började slåss. Den gången resulterade det i att alla 4 katterna slogs med varandra o att vi fick sära på dom i olika rum. Vi fick i alla fall ganska snabbt ihop flocken, då vi badade dom väldigt snabbt, så att alla skulle ha samma lukt. 
 
Förra veckan var det dags igen! 
 
Då var jag borta ett par timmar o bara maken var hemma. När han skulle släppa in katterna (Ella var redan inne tur nog) så var det fullt slagsmål i kattgården. 

Maken fick in Marussia, medan Sakhi gav sig på Dolce. När Dolce till slut kom in gav sig Marussia på Dolce o sprang o jagade henne. Så fullt kaos mao. 
 
Han lyckades stoppa undan katterna en o en i olika rum o sen när jag kom hem så satt vi med mkt godis o hade dom en o en, men för säkerhets skull så valde vi att separera dom under natten. 

Ella som tur nog var inne sov med Sakhi i vardagsrummet medan Marussia fick sova med oss o Dolce fick vara själv på övre plan. 

När jag sen släppte ihop Marussia o Dolce morgonen efter var Dolce stressad, men efter att ha mutat med så mkt godis att tom Marussia nobbade godis (!) så kunde vi slappna av lite, men Marussia o Dolce var lite på spänn hela dygnet efter. 
 
För varje gång våra katter slåss med varandra, så kommer det tyvärr att bli svårare o svårare att få ihop flocken igen. 
 
Så vad jag har gjort är att jag har gett alla grannar i vårt kvarter en lapp, där jag talar om vad som hände. Alla grannar fick en lapp, då vi är lite osäkra exakt vilka som har katt som är ute. 

Redan nu har vi valt att inte släppa ut katterna tillsammans efter kl 20, detta pga utekatter. Det vi ber om nu är att inte släppa ut före kl 15, så att våra katter kan få tid ute tillsammans. Ngt de tycker om. Efter kl 15 kan vi släppa ut dom en o en. 

Så är det någon som har tips på vad man kan göra mera så tar jag tacksamt emot det. 

Vi har testat köpa en kattskrämma som inte funkade alls, vi har sommartid alltid med en vattenfylld ballong, att kunna kasta på ev utekatter som kommer för nära. 

Då vi har rörelsedetektor så ser vi fort när det kommer utekatt till gården.

Så här såg det ut på kvällen, efter katterna hade fått lugna ner sig lite. Ella hann tur nog inte vara med om slagsmålet så därför fick hon o Sakhi bo ihop.
 

Kommentera här: