Bekymmer med lösa utekatter

Vi har fått nya grannar o de har utekatter. 

Jag har förståelse för att de katterna vill söka nya revir o utforskar men det är inte roligt när de kommer upp på bron o tittar in i glaspartierna vid ytterdörren. Oftast har vi fått iväg dom genom att öppna dörren o så springer de iväg. 

Tidigt i vintras gjorde jag det men Ella (som var den sista katten jag trodde skulle göra något) for ut blixtsnabbt o jagade bort inkräktaren runt hörnet. 

Tur nog så satte hon sig ner o väntade o jag pratade med henne tills hon inte var lika spänd o kunde därmed plocka upp henne. 
 
En annan gång skulle jag släppa ut - tur nog bara en katt - i kattgården. Jag öppnar fönstret och Ella blir stel som en pinne o stirrar. Jag ser snabbt vad hon tittar på. Jag går ut o får kasta snöboll på de två katter som sitter på ett skjultak, nära kattgården. 

Så jag tog kontakt med Susanne Hellman Holmström, som har hjälpt oss med detta. Att detta problem har skapat spänning i vår kattgrupp är ju inte så konstigt. 

Så kom en kväll för förra veckan. Vi sitter ute i hagen, äter middag, leker med katterna o bara njuter av kvällen. 

Maken sitter mittemot mig o hinner bara säga att två av katterna stirrar spänt på en punkt. Jag kastar mig upp ur stolen men trots det är jag för långsam. Två av katterna ryker ihop (då dom satt för nära varandra), de springer över bron, in till kattgården, där de andra två oxå är med o slåss. Så helt plötsligt slåss alla 4. 

Det var bara att sära på alla katterna, en o en. Bada dom o sakta låta dom få nosa på varandra en o en. Ge mycket mutor o så lugnade det ner sig. 

Sakhi var den som var mest orolig den natten, han låg mest vid våra fötter o spanade för att kolla om det skulle komma in en inkräktare. 

Dagen därpå gick jag över till nya grannarna o pratade med dom. Det enda jag kunde komma på, vilket dom ska göra, är att sätta bjällra på halsbandet. Jag tror tyvärr inte att det kommer att funka då katter är väldigt duktiga på att smyga, men det är värt ett försök i alla fall.

Så under tiden får vi ha våra katter separerade. Det går inte att ha öppet fönster till kattgården, utifall att utekatterna skulle komma förbi igen. Att ha alla 4 i katthagen får vi vänta ett tag till med. 
 
Det är så tråkigt när sådant här händer, det skapar väldigt mkt spänning bland våra katter o så är det såklart det viktigaste. Att det just nu inte går att ha alla 4 katter samtidigt i hagen, som de verkligen älskar. 

Kommentera här: