Vänskapskullen fyller 13 år

Av ngn anledning blir det jättekonstigt på bloggen, mycket luft emellan bilder o stycken. O tyvärr vet jag inte vad det beror på. Inte heller varför bilderna har så stor skillnad på bildernas storlek....
 
Ikväll är det 13 år sen vår första sibbekull föddes. I den kullen blev det tre hanar o en hona. 
 
Sakhi var först ut o sen tog det ett tag innan Vinur (aka Findus) kom, han var störst i kullen o satt som en propp. Efter Findus kom snabbt sen Mellon o slutligen kom Podruga. 

Alla har fått namn som betyder vän på olika språk. Jag visste att jag ville behålla en kattunge ur denna kull o jag valde länge mellan Sakhi o Podruga innan valet till slut blev Sakhi. 
 
Sakhi, betyder vän på sanskrit, vägde 113 g när han föddes.
När Sakhi var 4,5 år fick han diagnosen HCM o 2 år senare fick han börja med medicin. Sakhi har tur nog en mild variant av HCM o han kollas regelbundet för att se hur han mår. Senaste scanningen fick vi höra att Sakhis HCM var stabilt o att han skulle leva länge. Vi hoppas att veterinären har rätt. 
 
Vinur, betyder vän på isländska, vägde 126 g när han föddes. Findus har även fått en huskattkompis, Bosse. 
 
Mellon, vars namn kommer från Sagan om ringen o betyder vän, vägde 109 g när han föddes. Tyvärr fick Mellon HCM (o det var det som även gjorde att jag kollade upp Jivara o Sakhi o bad resten av kullen samt pappa katt att kolla sig för HCM. Sakhi o pappakatt hade oxå HCM) men hann vara kvar ca 1.5 år efter diagnosen innan han fick somna in. 
 
Podruga, betyder vän på ryska, vägde 122 g när hon föddes. 
 
Podruga flyttade till Norge där hon blev upptakten till ett katteri o när Podruga hade fått sin första kull passade jag på att fara med Sakhi på en utställning i det området så att jag kunde titta på kullen. Här är Silverfontskullen. 
 
Jag måste även visa några flera bilder på Podruga, som har en så grym look, men var så himla snäll.
 
Tyvärr har Podruga precis fått somna in, pga problem med njurar. 
 
Några kullbilder
 
Den här bilden (tror dom är 3-4 veckor här) tog jag liggandes på magen när alla 4 fick lite hjälp ner i korgen. Sekunderna efter bilden var tagen hoppade Mellon (till vänster) ur korgen. 

Sen tror jag att det är Sakhi ell Vinur (Findus), Podruga o Sakhi ell Findus. Jag blir mer o mer övertygad om att Sakhi o Findus är tvillingar.  
 
Den fina bakgrunden har Podrugas matte lagt till. 
 
 
 

Kommentera här: