Förlosningsberättelse för kull 10

Jag har inte helt bestämt vad kattungarna kommer att få för namn och jag måste även kolla lite mera på kön, så att jag inte (igen) skriver fel kön. I nuläget är det en hane och två honor och alla är svarta.
 
Jag har ett litet problem och det är att jag har för många namnförslag och för få kattungar, så det måste bli rätt.
 
Ellas första kull var väldigt jobbig för henne. Hon parades i maj och fick kullen i juli månad. Jag kommer aldrig mer para en hona så att hon får kull juli ell aug. Ella mådde dåligt i början av dräktigheten och sen kom värmen som gjorde att hon mådde ännu sämre.
 
Det är himla tur att Ella var stor redan före parning, för ungarna åt upp Ella. Det spelade ingen roll vad vi än försökte locka o fresta med för mat. Ella gick upp drygt 400 g och fick hela 8 kattungar. Det säger sig självt att dom var små vid födseln (59-74 g) men dom artade sig väldigt bra och alla 5 som överlevde mår väldigt bra nu.
 
Denna kull gick Ella upp mkt bättre, hon gick upp 1.4 kg. Ella betedde sig precis som vid kull 1, dvs att hon inte orkade gå så många steg innan hon lade sig igen. Jag var därför rätt säker på att Ella skulle få en till stor kull och då framför allt lite i förväg. Här lurade Ella mig första gången.
 
Vi testade att ha Ella i sovrummet en natt, men det gick inte. Hon letade boställen överallt och jag kände att jag inte skulle få sova så mkt, så istället flyttade jag in till Ella i vardagsrummet.
 
Ella var beräknad till lö 22/10. En kompis sa att kullen kommer på tisdag och när jag väl insåg vilket datum det var så förstod jag att då skulle kullen komma. 
 
Så när Ella dag 66 blev mer och mer orolig så blev jag förvånad. Men här lurade Ella mig gång 2.
 
Jag pratade med en blivande uppfödare och hon kom hit vid kl 15. Ella var vid det laget rejält påverkad. Ibland såg man inte ens hennes vackra gröna ögon utan pupillerna var helt utvidgade då hon hade rejält ont.

Här är ett kort från söndagen.
 
Ella hade värkar, ibland kraftiga, ibland svaga. Kring 00.30 skjutsade min man hem Katarina och jag satt uppe till 3. Då hade jag även hunnit ringa jourhavande veterinär och frågat om råd. Hon menade att Ella nog inte var klar ännu, utan att det bara var att vänta ett tag till.
 
Tisdag den 25 oktober är en speciell dag. Det är tyvärr en jobbig dag, men nu blev det även en glädjens dag då Jennyskull kom.
 
 
Från ca kl 04 var Ella orolig o försökte boa i min säng. Vid 05 väckte jag min man.

Kl 05.28 syntes första blåsan och kl 05.30 kom kattunge nr 1, med en vikt på 104 g.
 
 
 
Kattunge nr 2 kom vid 05.50, med en vikt på 112 g.
 
Här har kattunge 1 kommit och på bild 2, även kattunge nr 2, o Ella har paus.
 
Sen tog Ella en längre paus och kattunge nr 3 kom vid 08.15. Tyvärr hade den tarmarna utanför, dvs öppen buk. Med moderkakan vägde den 125. Här har jag valt att inte lägga upp en bild.
 
 
Kattunge nr 4 kom, liksom sina syskon, även den med huvudet före. Kl var 08.35 när den föddes o den vägde 114 g.
 
Ellas förlossningar går väldigt snabbt och lätt och hon fick bra storlek på ungarna denna gång. Nu njuter hon av kullen och är en väldigt, väldigt duktig mamma. Vill helst inte lämna kullen ens när hon ska äta, så just nu när hon är nybliven mamma så får hon oftast äta i bolådan.
 
Här är en bild när kullen är 2 dagar gamla.
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara

Kommentera här: