Marussia

April o maj har varit två tunga månader för mig, på det privata planet. Det som gjorde mig/oss glad var att se hur bra Cykelkullen utvecklades o att se hur efterlängtade alla kattungar var.

 

Marussia kastrerades och det var också skönt, skönt att slippa ge henne p-piller i onödan. Däremot blev jag väldigt förvånad när jag kom för att hämta henne. Jag hade bett dom kolla henne för ev tandsten i samband med att hon var sövd.

 

När jag hämtade henne fick jag höra att hon hade två TR-tänder (TR är den nya benämningen för FORL). På den ena tanden hade kronan helt lossnat o på den andra tanden var den nästan helt lös. Detta utan att vi hade märkt något.

 

Jag pratade med en god vän (som tyvärr har erfarenhet av TR) o jag bokade även in en tid på en veterinär som har mer erfarenhet av TR. I veckan träffade Marussia honom och han gick igenom tänderna och det finns (för närvarande) inga fler TR-tänder. Vi ska såklart kolla detta regelbundet i fortsättningen.

 

Det kändes som om jag hade 7 miljoner frågor om TR eftersom Marussia har två avkommor som ska gå vidare i avel, men jag har fått lugnande besked av veterinären.

 

1) Man vet inte ännu hur TR uppkommer.

 

2) Var tredje katt drabbas.

 

3) Det är vanligare med TR ju äldre de blir (Marussia fyllde 7 år i feb)

 

4) Han var inte orolig över att låta avkommor gå vidare i avel.

 

5) Det har ingen betydelse om man är flitig med att borsta tänderna eller inte, inte vad gäller TR. Däremot för att förebygga mot tandsten är det bra.

 

Jag har såklart pratat med de som är bokade på Dylan så att dom också vet om det.

 

Kommentera här: