13 veckor

och det är otroligt så fort tiden har gått. Det var ju verkligen alldeles nyss som vi gick o väntade på att Ella skulle få sina första bebisar.
 
Mycket har vi fått vara med om för första gången med denna kull o det blev en tuff start för Ellas bebbar. En liten, liten viktökning (406 g), som resulterade i låga födelsevikter (59-74 g). Men med tanke på att det blev 8 kattungar (tyvärr förlorade vi tre stycken bebbar) så var det inte så konstigt.
 
Detta är min nionde kull o jag har inte varit med om följande som jag nu kommer berätta om.
 
Men först måste jag berätta att Ella, som väldigt sällan kräks, förra veckan kräktes 2 ggr på en dag. Detta upprepades ett par dagar senare. Det var ingen hårboll eller matspya utan bara lite vätska, detta gällde vid båda dagarna. Man kan kräkas lite vätska om man är tom i magen.
 
Jag väger fortfarande kattungarna varje dag, inte för att jag eg behöver, utan mera för att jag gillar statistiken. Men tur är väl det att jag väger så ofta som jag gör.
 
Förra veckan började nämligen alla fem kattungar att tappa i vikt. Det är en väldigt aktiv kull och dom har gått upp bra. Men helt plötsligt slutade dom tycka om blötmaten.
 
Jag har gett tre olika blötfoder, de har även fått köttfärs, kokt kyckling o fisk. Allt detta har gått ner men helt plötsligt tyckte dom inte längre om blötmaten.
 
Eftersom jag inte varit med om detta tidigare - ell hört om andra - så gick jag ut på facebook, på en stor kattgrupp med många olika kattraser o ställde en fråga.
 
Jag fick snabbt svar och det var inte alls ovanligt att dom kunde tappa aptiten. Ibland hade dom slutat tycka om blötmat men oftast var det bara en kort period som gällde.
 
Jag fick även olika råd (såsom *att låta dom äta flera på samma tallrik, vilket jag redan gjorde, *hade jag gjort nyligt foderbyte - vilket jag inte hade - så kunde det bero på det, *strö torrisar över maten - vilket jag oftast redan gör - etc).
 
Jag fortsatte väga kattungarna och eftersom jag skulle gå på temadagen som BJK anordnat med Agria så kunde jag passa på att ställa en fråga om kullen till veterinären som var med.
 
Anledningen till att jag väntade var såklart att kullen var pigg hela tiden. Ingen som var påverkad på ett eller annat sätt. Under lördagen så hann jag haffa veterinären o fråga henne samt även visa upp kullens vikter.

Hon tyckte att det lät som om det kunde bero på fodret. Jag berättade även att jag hade kvar lite kosttillskott som Ella fick ii somras o det går även att ge det till kattungarna. Så efter en mkt trevlig och intressant dag tinade jag lite kycklinghjärta, hällde på lite kosttillskott och dom åt lite innan kullen sen gick därifrån.
 
Samma sak i söndags och igår kontaktade jag en veterinär i stan och  vi pratade en del så jag har nu köpt en speciell blötmat, som veterinärer har. Men man får vara lite försiktig så de inte äter för mkt då de kan få diarré av den.

Det märks att det kliar i munnen på dom och i synnerhet en kattunge kliar det tydligen väldigt mkt för, då det bits på olika saker.
 
Mjölktänderna tappas mellan 3-6 månader så det är ju väldigt ovanligt om dom ska tappa dom nu, men då kan man ju bli lös i magen och tappa aptiten. Men sannolikeheten att alla 5 ska börja tappa mjölktänderna redan är ju inte så stor.
 
Jag ska i alla fall fortsätta väga och nu väger jag flera ggr/dag. Före varje måltid och bara ett par timmar igår från lunch till igår em så hade alla utom en gått upp lite i vikt.
 
Vad gäller Ella så har hon på två dagar gått upp drygt 120 gram, så det är skönt att hon oxå börjar må bättre.
 
Eftersom jag fortfarande leker i RAW får ni 4 bilder/kattunge samt 5 kullbilder. Eg bara en kullbild som var sådär, resten var lika rörliga.
 
Det här är inte första kullen med fem kattungar och vi har haft livliga kullar tidigare men jag undrar om inte detta kan vara den absolut busigaste kull kattungar som vi har fött upp. Vi börjar bli lite rutinerade vad gäller kullfotograferingar och i vanliga fall brukar man kunna använda vippan för att få dom att titta in i/mot kameran men inte denna kull inte!! 
 
 
 
 
 
1 Annika:

skriven

Vad söta de är. Som karameller. Mina katter äter mycket mindre blötfoder än förut men de äter desto mer torrisar. De älskar Steralised torrfoder. Steralised om katten själv får välja. Kram.

2 Therese:

skriven

Supersöta alla 5 <3
mina kattungar älskade barf fodret, tror dom gör det än idag i sina nya hem.

Kommentera här: