Stödmatning och könsbyte

Vi har nu slutat stödmata och alla kattungarna går upp bra i vikt.
 
När jag nu ser tillbaka på den dryga veckan som var efter förlossningen var det väldigt jobbigt. Men när man är mitt uppe i det så gör man det bara. Det har varit en omtumlande vecka som startade med Ellas snabba o jobbiga förlossning där hon på knappt 2 timmar födde 6 små kattungar.
 
Ella var väldigt nöjd och belåten efteråt och jag är just på väg att föreslå en kopp te när Ella efter en dryg timme föder två kattungar till.
 
Vi förlorade tyvärr tre kattungar (Muladhara, Ajna och Tejas). Ella fick vätskas upp då hon hade både kräkts och blev dålig i magen. Ett lugnt dygn fick vi innan det var dags för nästa sak, då Ella fick UVI. Hon fick sista medicinen i fredags och allt är nu bra.
 
Sen har vi som sagt stödmatat och då har jag gjort så att jag har stödmatat sent på kvällen, sovit ett par timmar, stödmatat en gång på natten, sovit ett par timmar till och sen gått upp o stödmatat igen och så har det hållit på.
 
Men nu är det 4 dygn sen vi stödmatade och Ella har fått igång mjölken ordentligt. Vikterna ser väldigt bra ut och jag kommer nu bara väga en gång/dygn.
 
Här är några bilder på lilla charmtrollet Vishuddha, som vi har stödmatat mest.
 
Före och efter stödmatningen har vi vägt dom och fört noga statistik.
 
Jag köpte en ny nappflaska för att ge dom mat, men den var väldigt klumpig tyckte vi så istället har vi använt spruta med gummituta.
 
Vi började först med en liten spruta (1 ml) och ibland orkade Vishuddha 2 sprutor, men oftast blev det bara en dryg ml hon orkade och sen var hon mätt.
 
Sen gick vi över till en spruta som var på 3 ml och slutligen gick vi över till den sista sprutan, den på 5 ml, som syns på bilderna.
 
Det är en svår balans detta med stödmatning. Man vill ge lagom så att dom även orkar kämpa i mjölkbaren hos mamman, så i början gav vi vi lite o inte så ofta. Till slut gav vi lite men oftare och då blev det bättre fart på Vishuddha.
 
Lilla stumpan, här är hon så mätt, belåten och trött. Ser ni henne tunga, som fortfarande sticker ut? Hon somnade ofta med gummitutan i munnen.
 
Detta att könsbestämma är inte helt lätt. Det lärde jag mig den hårda vägen, med kull 5. Det blev två kattungar i den kullen och det var solklart vad gäller könen. En av varje så Yin och Yang passade ju perfekt.
 
Jag kollade för säkerhets skull även med andra och alla höll med mig. Efter att ha könsbestämt behövde jag ju inte titta i rumpan igen, men det borde jag ha gjort, Yang var nämligen ingen hane som vi trodde utan  en tjej, så hon kallas nu för Sunny!
 
Jag pratade med en kompis om att jag var så fundersam över att Yang (aka Sunny) inte gick om syrran i vikt och skojade, skulle inte förvåna mig om det är en hona. Tyvärr tittade jag inte i rumpan ändå. Så det var först när en uppfödare kom förbi och det första hon säger är "Men det är ju en tjej"..... som misstaget upptäcktes
 
Kull 6 var väldigt lätt att könsbestämma då färgutfallet skulle bli svarta hanar och sköldpaddshonor, dvs honorna skulle ha rött någonstans. Det var inga problem alls att könsbestämma dom men ena kattungen, Tehran (som nu kallas för Tea) var den som ledde viktligan, ända tills kullen blev 10-11 veckor. Då gick Moscow (som nu kallas för Leo) förbi.
 
Vad gäller denna kull gick det snabbt o lätt att könsbestämma fyra kattungar medan vi hade problem med en kattunge, nämligen Svadhisthana.
 
När vi var i Vännäs passade jag på att fråga veterinären. Vi tog fram en tydlig tjej och en tydlig kille (Sahasrara) och veterinären tyckte att Svadhisthana var ett mellanting mellan dom två.
 
Av någon anledning har jag inte kunnat låta bli att leta rött på Svadhisthana och för bara ett par dagar sen upptäckte jag rött på henne, men hon såg fortfarande ut som en kille i rumpan.
 
Då började jag jämföra med Sahasrara och blev mer och mer övertygad om att även hon var en tjej.....
 
Vi fotade dom två kattungarna (ansiktet, kropp o rumpa) och la ut 3 bilder på varje kattunge på facebook och frågade om hjälp där. Det har inte varit helt lätt att se på bilderna men till slut kom vi fram till att det är två tjejer jag visade upp (även om några skrev att det ser ut som en tjej i ansiktet, men som en kille i rumpan) så nu har vi fem st tjejer och ingen kille alls.
 
Den här bilden är tagen när dom var 8 dagar och jag är inte helt säker på vem som är vem, men jag kan försöka gissa. Från vänster till höger så ligger Anahata, Manipura och sen blir jag osäker....  Men jag tror Svadhisthana, Sahasrara och Vishuddha.
 

Kommentera här: