Grattis Yin o Yang!!

Nyss fyllde Storstadskullen 1 år och nu är det redan dags för nästa kull att fylla år. Kinesiska filosofikullen fyller idag 3 år!!
 
Det här var en liten kull, bara två kattungar, men oj vad dom var livliga!! I synnerhet Yin. Yang (aka Sunny) hakade glatt på allt tok som storasyster gjorde.

Först kommer några bilder på föräldrarna. Marussia for till Casper, men stackars Casper blev väldigt frustrerad när det hade gått en vecka och han inte hade fått para sig med Marussia. Detta gjorde att Casper utsöndrade väldigt mycket allergener (för mer information om kattalleergi kan du läsa här) och det slutade med att mannnen i huset fick åka in till akuten.
 
Så vi röjde i tvättstugan (som vi har som parningsrum) och for upp och hämtade både Marussia och Casper. Vi satte ihop dom hemma och nu fick Casper klartecken av Marussia.
 
I vår familj är både jag och äldsta sonen allergisk mot katt och när vi två först gick in i tvättstugan var det som att gå in i vägg och det blev väldigt tungt att andas. Men, så fort Casper hade fått börja para så släppte det och vi kunde båda två vara i tvättstugan.
 
Här är ståtliga pappa Casper och sen vackra Marussia.

 
När dom föddes så gjorde vi - som vi alltid brukar göra - att vi fotar kullen dag 2. Då får någon distrahera mamman medan vi fotar kattungarna. Då fotar vi dom framifrån, från sidan, ibland uppifrån. Vi fotar även magen och såklart även könet. Det är mycket lättare att kunna sitta och titta på ett kort (bara det blir skarpt) än att ibland försöka titta en vilt sprattlande kattunge i rumpan, för att inte tala om vad mamma katt tycker.
 
Sen brukar jag skicka ut till andra uppfödare för att se om jag har gissat rätt och sen fotar jag inte könet igen. Folk har ju redan tyckt till o de som fick korten tyckte, precis som jag, att Yin var tjej och Yang kille.
 
Döm om min förvåning när Sussie kom förbi - tur nog innan jag hade hunnit skicka iväg registreringsanmälan - och sa att Yang var en tjej!!! Stort tack Sussie, för att du räddade mig från allt extra jobb som det skulle ha blivit annars.
 
Vad jag har lärt mig av detta är att fota som vanligt, men även fota en gång till efter ett par dagar. Jag tyckte dock att det var konstigt att Yang (som jag alltså trodde var kille) hela tiden låg under i vikt.....

Först några kullbilder på Yin o Sunny när dom växte upp, sen några enskilda bilder på dom. På andra bilden är dom 16 dagar gamla.
 
 
Yin bor i Lycksele och har sällskap av fiskar, två nymfparakiter och en jakthund. När Yin flyttade till familjen så hade dom dels jakthunden (Kira) men även en äldre hund (Smulan) så vi pratade en hel del om hur vi skulle göra - för mig var det första gången en katt flyttat till hundfamilj - så att alla 3 skulle må bra.
 
Jag bara måste lägga upp denna underbara bild när Yin hade bott i familjen ett kort tag. Det är Smulan, Yin och Kira. En helt underbar bild eller hur!!
 
 
 

Yang, som alltså är en tjej, kallas nu för Sunny. Hon bor som ensamkatt i Flurkmark och brås på mormor Jivara som är en väldigt duktig jägare trots att Jivara sitter i koppel. Sunny är utekatt och kommer hem med allt möjligt. Grodor, hackspett, snok (!!) etc.
 
 
 Stort grattis på 3-årsdagen. Jag hoppas att ni får lite extra gott idag.
 
 
         
                         

Kommentera här: