En kattförlossning

I tisdags for jag till Carina för att hjälpa henne med Mys förlossning. My hade blivit lite mera "mammig" och följde efter Carina hela tiden så då ringde hon mig.
 
Öppningsfasen tog lång tid men sen gick själva förlossningen rätt snabbt och lätt. Det blev först 3 stycken kattungar och vi var lite osäkra på om hon var klar, men eftersom My hade gått upp så mycket i vikt trodde/hoppades jag på 1-2 st till.
 
Efter en lite längre vila gled unge nr 4 o ett tag senare kom unge nr 5 ut. 
 
Att vara med om en förlossning är en otroligt häftig upplevelse och jag har nu haft förmånen och turen att få vara med om Mys båda förlossningar. Jag känner mig hedrad att My accepterar mig trots att jag inte träffar henne så ofta.
 
Bara för att dom går in i förlossningen - och sin egen värld - behöver det inte betyda att katten accepterar vem som helst. Jag var en gång hos en kompis vars hona snart skulle föda. Jag väntade och väntade men blev till slut tvungen att fara hem eftersom jag hade en bit att köra. Jag hann inte så långt innan honan började få krystvärkar och föda sina kattungar.
 
Jag har fotat och bilder kommer att komma så småningom. Jag ska dit en dag i helgen oxå och det ska bli jättespännande att se dom igen. Vi fotade kattungarna en och en, från alla vinklar och vrår, men jag har inte hunnit titta igenom korten ännu för att se hur det blev.
 
Mer info kommer att komma här men framför allt på Carinas blogg.
 
 
 

Kommentera här: