Förlossningsberättelse kull 5

Tänkte göra en förlossningsberättelse om denna kull, Marussias andra kull. Första kullen fick hon i våras och det var Ängelkullen. Men det blir ett väldigt långt inlägg med en del bilder, det är bra att ha kvar för mig också, som stöd för minnet.

Innan jag glömmer vill jag säga TACK till alla som har hållit tummar, tår o tassar tillsammans med oss. Ni är alla guld värda!

Ett extra tack går till Sussie, som ALLTID ställt upp o fortsätter att ställa upp för mig. Det är underbart att ha en sån vän och klippa att kunna luta sig mot. Ett tack låter så futtigt, men du vet nog vad jag menar, hoppas och tror jag.

Marussia fick träffa Casper, en stilig ung kille som finns i Öjebyn tillsammans med två kastrater. Just nu söker dock Casper nytt hem så om du är intresserad av en mysig kastratkille kontakta Marie Sundberg, på tel 073-09 13 370.

Casper


De två kastraterna han för tillfället bor med är
Ceasar


och Hobbe


Marussia träffade alltså Casper och ljuv musik uppstod, till slut. Casper var lite stressad över att Marussia inte ville släppa till direkt och här undrar jag hur mycket det spelar in att hon var på två utställningar, 2 helger på raken. Först var ju Luleå-utställningen (30 mil enkel väg) och helgen efter var vi i Sundsvall (30 mil enkel väg). Sen hann jag bara komma hem från Sundsvall innan jag dagen efter for till Öjebyn och det är ju drygt 20 mil enkel väg dit.

Men till slut parade dom sig och även om Marussia fick lite ändrat beteende var jag osäker i början. Det enda som hände var att hon var väldigt trött (tillsammans med Sakhi o Dolce). Efter 3 veckor fotade jag som vanligt tissarna men det hade inte behövts för det var stor skillnad på dom.

Veckorna gick och hon fick mycket mat, till Dolces stora lycka eftersom det ibland hände att Marussia lämnade mat kvar på tallriken.

Som jag alltid brukar göra när jag har en dräktig hona slutar jag ta emot testpersoner ett tag före och sen efteråt förlossningen. Dels för att låta den dräktiga honan få lugn och ro inför förlossningen men även för att jag inte tycker att man ska komma o testa allergin - om man kan undvika - när man har kullar.

En genomsnittlig dräktighet är 65 dagar. Jag räknar alltid från första parningsdagen, andra räknar från ex andra parningsdagen för att man inte är säker när parningarna har tagit. Dag 65 kom och gick, likaså många andra dagar.

Sakhi blev nog lite less på att vänta så han lade sig på Marussia för att klämma fram dom. Skämt åsido så tvättade han henne och det var nog skönt för Marussia få lite "tender loving care".


Dag 68, på kvällen, ropade äldsta sonen på mig och när jag kommer upp ligger Marussia hos sin favorit (yngsta sonen) och ligger och kurrar samt har lite förvärkar. Yngsta sonen går i säng kring 0.30 och jag går i säng vid 1.30-tiden då absolut inget har hänt. Äldsta sonen är uppe ett tag längre men väcker mig när han går i säng. Sen var jag uppe varann timme för att kolla till Marussia.

Inget händer så jag sover ett tag på morgonen medan yngsta sonen är vaken. Kring 11 ska jag börja äta frukost när jag ser att Marussia börjar bli lite mer orolig så jag äter snabbt upp och så händer följande. Jag lyfter henne till bolådan, som hon accepterar ett tag. Här ligger hon och tvättar sig, ser ni hennes lilla söta tunga som sticker ut?


Hon tvättar sig mer intensivt, börjar bli lite mera orolig men framför allt så pratar hon mycket - något hon inte gör i vanliga fall. Vid 11.30 morrar hon även lite då och då, pga värken, även när hon äter lite mat. Vid 13.20 går hon in en av transportburarna, självklart den som inte har något mjukt att ligga på.


Vid det här laget har stackars Sakhi blivit instängd på toan och Dolce är fortfarande kvar i vardagsrummet, men snart får hon också gå in på toan. Här ligger hon på en stol och väntar.


Jag lyckas få tillbaka Marussia till bolådan, inga större problem direkt. Hon gillar att jag stryker henne och håller hennes tass. Kl 14 börjar hon få första krystvärkarna och 5 minuter senare syns fosterblåsan för första gången.


Hon får lite mera äggula och 14.27 brister första fosterblåsan och det kommer vatten. Kattunge nummer 1 föds med baktassar och svans 15.04, en tjej som väger 131 gram. För kattunge nummer 2 får hon första krystvärkarna 15.54. Blåsan syns 16.10 och unge nummer 2 föds 16.12. En kille som väger 127 gram.


Kattunge nummer 1, n 23, tjej.


Kattunge nummer 2, n 24, kille.


Imorgon kommer jag vara borta en stor del av dagen, jag ska försöka hinna fota lite ikväll och visa. Om inte annat en bild på nybygget som byggs just nu.
1 Azlans matte:

skriven

Stort grattis till ungarna och duktiga mamma M.!!

2 Kicki:

skriven

Vilka härliga bilder och vilken fin berättelse!! Grattis än en gång till de små underbaringarna <3 Ser fram emot att följa dem de kommande 2 veckorna!!! Kramis

3 Kicki:

skriven

Ha ha, det försvann visst en etta!! Ska så klart vara 12 veckorna!! ;-D

4 Camilla:

skriven

Hej!



Vad kul att läsa berättelsen! Ska bli spännande att följa kattungarna på bloggen :-)



Tänkte höra med dig om du vet om man bli mer allergisk mot två sibiriska katter än 1? Vi har en liten sibbekille och min sambo känner av allergin lite, men inte värre än att han kan leva med det. Vi har så lust att skaffa en kompis til vår katt så att han inte ska känna sig ensam på dagarna när vi jobbar. Oron är dock att allergin då ska bli värre! Har du någon erfarenhet av liknande situation?



Tacksam för svar! :-)

5 Emelie, Miss Emmi's:

skriven

Vilken spännande förlossningsberättelse! Grattis till kullen!

6 Catharina, S* Altaicas:

skriven

Grattis till de små sötnosarna !

Kommentera här: