Den sociala "terroristen"

Vi har länge haft besök av en kastrathane, en fin och snäll sådan men ack så retlig mot våra katter. Han kommer när katterna är ute men framför allt när vi har våra katter inne. En gång när våra katter var ute gjorde Jivara ett ryck och kom loss från selen. Hon sprang och jagade Maskot, så när han senare på eftermiddagen kom tillbaka och såg Jivara så backade han.

Så här ser han ut, vår snygga "terrorist".


Kroppen är idel muskler då han är mest en utekatt. Får matte  tag på honom så sover han inne på nätterna.


Maskot gillar att komma hit och vi har testat ett antal olika sätt att försöka få bort honom från gården. En blomspruta (där vi satte på hårdaste strålen) hjälpte inte. Jag testade en förmiddag att bära hem honom men efter 4:e gången (samma fm) gav jag upp. Jag har precis blött ner honom, med vattenslangen, och han ska nog vara förvånad över det.

Det han har börjat göra nu är att sitta på fönsterbrädan och titta in. Mycket stressande och störande för våra katter. Jivara, som blir irriterad att inte få tag på honom, går ibland på den katt som är närmast - oftast Sakhi.

Jag vill verkligen inte ha honom på vår gård, dels med tanke på våra katter som ju är kloklippta (till skillnad från honom) och framför allt så tänker jag framåt när det är dags att ha nästa kull hos oss. Om Jivara blir orolig så kommer hon ju flytta kattungarna.

Maskots matte och jag stod länge och pratade och nu har hon gett mig/oss tillåtelse att vara lite mer hård mot Maskot, men det känns jobbigt att han är så tjurig och envis. Maskot är en otroligt trevlig och social katt men jag önskar att han skulle busa mera med sin "bror" Rasmus istället (som också är utekatt). Sen har dom även en liten tjej som också går ute. Honan ser vi aldrig hos oss och Rasmus... Ja, för honom räcker det att vi klappar i händerna och säger att han ska gå så gör han det.

Att Rasmus sen  r å k a r  tappa sina byten utanför vår tomtgräns (o så gå hem, ett 10-tal meter) är en helt annan sak.
1 Marie:

skriven

Ja såna där små terrorister har vi alla haft tror jag.. (tyvärr!). Vi har en svart/vit långhårig mycket stilig hane som i somras kom in av misstag (troligen genom källaren). När han mötte sambon på bottenvåningen i hallen fick han panik och rev ner alla blomkrukor i mitt största fönster (jag odlar hoyor, så det var väl ca 10-15 krukor som åkte i golvet!) För att göra eländet värre så hade jag precis vattnat hoyorna så jag fick blöt jord överallt! Dessutom nöjde han sig inte med ett fönster utan tog två till på vägen ut.



Sist men inte minst, klöste han sönder tapeten och fönsterbrädorna på Leos rum där han satt längst upp och skrek i panik när jag hann i fatt honom. Och kunde öppna fönstret och släppa ut honom.



Till saken hör att han oftast är på vår tomt istället för hemma där det finns barn, som leker för hårdhänt med honom. Mina barn är duktiga med djur, och visar hänsyn och börjar oftast "viska" när han kommer för att han har stora öron ;) därför trivs han nog bättre hos oss, än hemma. Inget jag ser fram emot nu till sommaren då vi har tjejerna här hemma. Men det får vi väl lösa då.



Jag har läst om en produkt som heter Ssscat (?) tror jag, en slags sprayburk som sprutar ut gas och låter när katten närmar sig. Ska vara ofarlig men obehaglig för katten. Kanske något som skulle kunna fungera? Annars gillar väl inte katter citron heller men bryr han sig inte om vatten så lär han knappast bry sig om citrondoft heller.



Lycka till



Kommentera här: