GIC S*Frostuddens Ella Fitzgerald

Ellas första kull, Chakrakullen (som kom 2015), fick jag vänta på ett bra tag. Ella gick tom två ggr o det berodde nog på att jag behandlade Ella som Marussia o åkte för sent i Ellas löp.
 
När jag kom på anledningen så gick det mkt bättre. Men trots att Ella har haft kort bit att åka de två senaste parningarna (ca 15-20 min) har Ella ändå velat/behövt vila ett dygn innan hon godkände uppvaktningen.
 
Ella fick träffa Trisse (som han kallas nu) o denna gång blev Ella dräktig. Hon parades i maj o hon mådde väldigt dåligt under denna dräktighet och det var bara tur att Ella är så stor som hon var före parningen, för hon gick inte upp mkt.
 
Dels mådde nog Ella väldigt dåligt o ville inte äta, så blev det varmt för henne o det gjorde det ännu värre. Att Ella även bar på 8 foster gjorde inte saken bättre. Ella gick upp totalt ynka +401 gram.
 
Det var en lätt förlossning då kattungarna var så små (jag har skrivit mer om kullens första tid  här), med ynka 59-74 gram. Vi valde att behålla Chakrakullen hemma tills de var 14 veckor, till skillnad mot de vanliga 13 veckorna. Dock hade kullen kunnat flytta redan vid 13 veckor, för dom gick upp bra i vikt.
 
Jag anser att en hona som mår dåligt under dräktigheten inte ska vara avelshona. Sibbarna har inte brist på avelsmaterial längre. Men en gång är bara en gång, så jag valde att para Ella med Dylan (som han kallas nu).
 
Denna gång mådde Ella betydligt mkt bättre, med Jennys kull så gick Ella upp totalt +1396 gram. Även denna förlossning gick bra och lätt, även om Ella hade haft rejäla förvärkar 2 dagar före kullen föddes.
 
Ella är en väldigt bra mamma, hon tillåter folk att hålla i hennes skatter, hon flyttar dom inte (till skillnad mot Jivara och Marussia) och även när kullen är flyttklara har dom fått snutta på henne.
 
Jag är glad att Ella fick en andra kull och att hon fick må bra under nästan hela dräktigheten. Men pga personliga orsaker känner jag att jag inte hinner med att hjälpa till att uppfostra kullarna såsom jag vill.

För mig är det tex viktigt att lära kattungarna att åka bil, att vara van vid vatten etc. O just nu finns inte den tiden. Dessutom har vi den senaste tiden fått hålla i sär katterna och det är såklart jobbigt för både två- o fyrbenta.

Därför bestämde jag mig för att kastrera Ella. Vad som händer med Majkens andra kull ell Pina (som bor på foder hos Carina) vet jag inte ännu, ja alltså om jag kommer spara någon kattunge där.
 
Det som är bestämt är att det blir inga fler kullar hos oss. Det känns tråkigt på så många sätt men eftersom tiden inte räcker till känner jag att detta blir ett bra beslut.

Ellas kastrering gick bra, hon var pigg när jag hämtade henne. Men den lilla blå kragen ville hon inte ha i början utan vi använde tratten i början och även en större krage, som jag fick låna av en vän. 

Ellas sår var väldigt litet och relativt snabbt fick hon vara utan krage, när vi var med, och efter 5 dagar tog vi bort kragen helt.
 
Här ser man Ellas mage, när hon ligger och njuter hos mig.
 
Jag har fått lära känna så många fina människor o köpare och våra kattungar har fått fina hem allihopa. Några av mina köpare har blivit nära vänner och det är jag såklart extra glad och tacksam för.
 
Uppfödningen läggs inte ner utan jag har planer för både Majken och Pina för 2017. Planer som jag berättar om lite längre fram. Sen vet jag inte ännu om jag kommer att gå vidare med någon avkomma från Majken ell Pina, det får tiden utvisa.
 
I samband med kastreringen så kommer Ella få börja om från början igen, vad gäller utställningar. Den första utställningen i år blir Umeås utställning i april. Då möts Ella och Marussia i samma grupp så det blir intressant att se vem som går bättre där.
 
För tillfället är Marussia lite väl rund och Ella har (som vanligt) för tunn svans och för lite päls. Men jag hoppas att jag ska få ner Marussia i vikt o att Ellas kastrering ska ändra på det o ge henne lite längre päls.
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
1 Tom:

skriven

Vilken härlig bild, den med tassen över ansiktet :)

Kommentera här: