Detta med att ha katt inne eller ute

Vi har valt att ha våra katter inne, då vår huskatt blev överkörd och då sa jag "aldrig mera utekatt". Detta hittade jag idag och tycker att den är ganska talande.
 
Men alla gör vi våra val och jag dumförklarar inte de som vill ha sina katter ute!
 
Jag vill dock verkligen att man ska vara medveten om alla de risker som finns. Den enda fördelen jag ser med att ha en katt ute är att den får en mer naturlig stimulering, om du jämför med en innekatt.
 
Jag vet inte om det syns så tydligt på bilden, så jag skriver av det och gör då även en översättning/egen tolkning. Jag skulle dock vilja tillägga på listan: Risken att bli instängd någonstans och inte kunna ta sig ut.
  
Vad en innekatt saknar.
Att bli överkörd av en bil.
Att bli stulen.
Att försvinna.
Att slåss med andra djur.
Flugor, maskar och fästingar.
FIP och FIV.
Infektioner från sticksår.
Riskera att halsbandet fastnar någonstans och inte kunna ta sig loss.
Bli utsatt för olika påhitt av s.k "skämtare".
Regn, vind och kalla temperaturer.
Riskera bli skjuten.
Hamna i djurfällor.
Riskera att bli förgiftad.
Att avsiktligt bli skadad av elaka människor.
Att användas som bete i hundslagsmål.
Att dö ensam och oälskad.
 
Apparently these are the things an indoor cat misses! http://tpc.tv/indoor-cat

What are your thoughts?
 
Tittar man noga på bilden av Marussia ser man att kopplet hänger ner på sidan. Så hon är kopplad även fastän det var flera som hjälpte till vid fototillfället.
 
 

Kommentera här: