Helgens utställning i Umeå

Vilken otroligt intensiv helg det har varit!!
 
Jag for dit i fredags och hjälpte till 4-5 timmar innan jag sen for hem. Lite svårt att sova då jag såg fram emot att få träffa alla trevliga sibbe/neva-ägare igen och surra med dom. Vi upptog i princip 2 dubbelrader, så många fina katter och trevliga utställare var det.

Kl 04 på lördagsmorgonen var det dags, då steg jag upp och gjorde mig i ordning för att kl 05.15 hämta upp Susanne och fara till utställningen. Susanne har varit veterinäransvarig under helgen och såklart har hon behövt vara där tidigt för att kunna ta emot alla utställare.
 
Jag körde fram till lokalen och vi lastade ur våra grejer ur bilen. När jag lyfter ut Ellas bur (som är väldigt ny, bara använd en gång tidigare) lossnade ena låset så takluckan och dörren for upp. Ella (som tur nog inte hann smita) satt lätt chockad kvar i buren och fattade inget vad som hade hänt.

Eftersom ena låset hade gått sönder gick det inte att bära buren som vanligt så jag fick bära Ellas bur med båda händerna, sätta en tung väska på locket (så hon inte skulle kunna rymma) och så bära burarna i omgångar.
 
Vi som hade varit och hjäpt till dagarna innan - och även tagit med fika till försäljning - fick klä burarna på fre eftermiddag så det var ju skönt att ha burarna klädda vid detta tillfälle.
 
Jag satte in Marussia och sen Ella i dubbelburen. Jag hann bara tänka tanken "vad skönt att Sakhi nu är pensionerad från utställningar och jag slipper därför ha en bula i buren" så gick Ella och gömde sig under underlaget i buren. Sen lekte Ella vulkan (dvs på mindre bra humör) hela lördagen.

Jag tog ett enkelt beslut att dra henne från lördagens bedömning. Detta pga av flera skäl som att jag snart åker till Sundsvall (april) och Skellefteå (maj) och Norge (juni) men framför allt för att jag hoppas kunna ställa ut Ella många ggr till och jag vill inte riskera att Ella exploderar eller kommer att tycka illa om utställningar.
 
Marussia hade Eva Porat på lördagen och trots att Marussias kull flyttade för ca 1,5 månader sen fick Marussia mycket bra bedömning. Eva var väldigt nöjd med pälsen men det som var mindre bra är att Marussia inte har så mycket päls just nu. Det mesta var bara positivt och det är ju alltid kul att höra.
 
Marussia fick komma tillbaka inför att ta ut BIV-V (bäst i variant vuxen) och slog då vackra, ståtliga och väldigt mycket påpälsade Julle, som bor hos Kicki. Jag länkar till Kickis sida om vackra, maffiga Julle så ni får se kort på honom. På utställningen i helgen hade han mycket mera päls än bilderna på Kickis sida.

Även inför NOM kom hon tillbaka men där föll hon nog på att Marussia har för kort päls just nu.

Söndagen gjorde jag om dubbelburen till två enkla och jag vet inte om det var det som gjorde att Ella var lite lugnare eller om det var att hon var uttröttad efter lördagen, men jag pratade med domaren på söndag, Maud Olsen Johansson, och frågade om det gick att göra en bedömning på Ella utan att hon började skriva på bedömningssedeln.
 
Det slutade med att jag tog fram vår älskade virvelvind och Maud gjorde en väldigt mjuk och försiktig bedömning på Ella. Ella fick - trots att hon inte var så samarbetsvillig - en mycket fin bedömning och som grädde på moset fick Ella komma tillbaka efter att Maud hade dömt alla sina katter för lite social träning innan Maud gick på lunch.

De flesta domare är väldigt mjuka och fina med katterna på bordet och så finns det helt otroligt underbara domare. Maud tillhör helt den senare kategorin. Jag uppskattar verkligen all tid Maud la på Ella och att vi bara satt och pratade katt under den sociala träningen.
 
Marussia hade oxå Maud och även Maud var nöjd med Marussia men det var samma sak där. Visserligen bra pälskvalité men för lite.
 
Marussia tog cert båda dagarna och BIV-V på lördagen och Ella var ABS på lö och tog cert på söndag.
 
Sen hade jag en kattungeköpare som ställde ut för första gången, nämligen London (som numera kallas för Ivan). En väldigt lugn, trygg och mycket harmonisk kille och jag hoppas att matte Fanny tycker det var kul (även om jag inte hann vara så mycket med henne, då jag hjälpte till mycket under utställningen) och kanske kan ställa ut igen?
 
Ivan fick EX1 utan problem och nu har jag inte bedömningssedeln framför mig men han fick bra kommentarer på allt. Det enda som kanske var lite negativt var att han har mjuk babypäls.
 
Kameran hade jag såklart med mig. Min man hade varit snäll och laddat batteriet till kameran och även reservbatteriet. På lördagen hann jag inte ta något kort alls och på söndagen tog jag fram kameran och började knäppa. Mitt under Ivans bedömning tog batteriet slut och när jag bytte till reservbatteriet var även det slut....

Så, det blir inte så många kort från utställningen men de få jag hann ta kommer upp senare under veckan.

Kommentera här: