HCM-test idag

Idag har varit en strulig dag. Jag beställde tidigare i somras tid för att testa Jivara, Marussia och Sakhi idag. Fick först tid kl 11, men bad att få en senare tid, fick då tiden 11.40.

Igår blev jag uppringd och fick då höra att Vännäs råkat göra fel. Av någon anledning hade dom missat att jag hade tre katter så eg skulle jag bara få testa en katt. Jag förklarade då att eftersom en son till Jivara hade fått HCM ville jag absolut testa mamma katt och kullbrodern. Jag skulle då få testa båda två.

Jag chansade dock på att ta med mig alla tre katterna idag för att om Jivara hade HCM skulle jag hellre testa Marussia o avvakta med Sakhi till september.

Kl 11.05 blev jag uppringd av Vännäs som frågade var jag var eftersom jag, enligt dom, hade tid kl 11!! Jag förklarade att jag hade tid kl 11.40 men att vi skulle vara där om ca 20 min. Efter testningen fick jag vänta länge, länge på att få betala. Efter 30-40 min kommer det fram en assistent och ska ta fiv/felv på alla 3! Något som jag inte hade beställt.

Idag var det verkligen inte mycket som stämde för dom. En av mina kompisar drabbades också, hon blev oxå uppringd igår och fick bara ta med en katt. Så tråkigt när det strular och man är inställd på att få testa båda/alla sina katter på en gång, för även om man bor "nära" (för oss tar det ca 40 min) så är det ändå en bit att köra.

När vi kommer fram så fick vi gå direkt till Lennart Nilsfors. Han har testat alla 3 katterna tidigare (o var även den som testade Mellon).

Jivara och Marussia testades med friska hjärtan men tyvärr inte Sakhi. Sakhi har mild HCM, dvs han kommer inte i nuläget behöva äta medicin utan det blir längre fram. Han ska testas igen om ett år, ja såvida han inte blir sämre. Just nu syns det absolut inget alls på Sakhi. Han är fortfarande samma mysiga nallebjörn som alltid.

Jivara var väldigt uppjagad (hade en puls på 250) och det känns skönt att veta att hon trots det har så fint hjärta. Marussia var lugnast av alla 3, trots att hon testades sist.

Jag har nu informerat de som hade honor som Sakhi parades med, samt (förutom många av mina kattvänner) även informerat den enda av Sakhis avkommor som gått i avel. Jag har även informerat pappa katt och såklart syskonen i kullen.

Det är såklart väldigt tråkigt och jobbigt när sånt här händer men jag anser att jag har gjort det bästa inför denna parning. Vad som händer sen vet man ju tyvärr aldrig. Det är otroligt skönt att veta att man har så många kattvänner som bryr sig och stöttar en. TACK till er alla!!
1 Marie:

skriven

Så tråkigt att Sahki även han drabbats av HCM. Jag hoppas att han får många år framöver där han får må bra. Trist också när det var strul hos veterinären. Kram

2 Lena:

skriven

Ja det är skönt med goa vänner när man får såna här besked och när det känns jobbigt.. Vänner som förstår att tråkiga saker kan drabba oss alla förr eller senare.

Hoppas att det räcker med detta för dig nu och så önskar jag dig all lycka framöver !!!



Massor med kramar till dig och Sakhi.



Lena och missarna i Kåge

Kommentera här: