Idag fyller Vänskapskullen 14 år

Vänskapskullen var min första kull med Sibbar.

Jivara fick lite tidigare än dag 65 o det är det som är så kul nu när jag kan kolla tillbaka på vilken dag kullarna har kommit, hur mkt den dräktiga mamman har gått upp i vikt, vad varje kattunge vägde (från nyfödd tills dom flyttade) etc. Statistik är kul tycker jag. 
 
I Jivaras första kull blev det fyra kattungar, tre hanar o bara en hona. Jag visste att jag ville behålla någon men jag var inte säker på vem. Till slut bestämde jag mig för Sakhi (som tur nog bara fick två kullar, med tanke på att Sakhi sen utvecklade HCM) o Podruga, som jag funderade på, flyttade till Norge där hon fick starta upp ett katteri (som nu dock är vilande). 

Det är inte alltid jag har haft färdiga teman på kullarna, men jag visste denna gång att jag ville ha namn som betyder vän, på olika språk. Jag är fortfarande väldigt förtjust i Sagan om Ringen, där namnet Mellon kommer från.
 
Sakhi föddes först, han vägde 113 g. Sakhi är sanskrit. 
 
Här är ett gammalt kort (10.5 år gammalt) på Sakhi som älskar att vara nära. Han är en riktig nallebjörn o jag brukar ibland även kalla honom för min solstråle. Dels pga färgen, men även pga hans psyke. En snäll nallebjörn. Han vet att om man är stor så måste man vara snäll. 
 
Sakhi har gått hela vägen till Supreme Premier - det hette faktiskt Europa Premier då han tog titeln EP, men det är lättare att säga SP då folk vet vad det är - på utställningar.

Sakhi har alltid älskat att vara utomhus i kattgården, i koppel ell som vi har haft ett par år nu, en tillfällig "hage" framför altan så att de kan vara med oss. Här är oxå ett gammalt kort på Sakhi, 2015, där han ligger o bara njuter av att vara ute. Tyvärr så har han från i höst slutat gå ut så mkt, men det är kanske inte så konstigt då han är 14 år. 
 
 
Efter en lång tids väntan kom Vinur, han satt som en stor propp med sina 126 g. Vinur är isländska, har bytt namn till Findus.
 
Mellon kommer från Sagan om Ringen o vägde 109 g. Lättaste kattungen som föddes, men Mellon var den som tot sett ökade mest under sin kulltid. 
 
O sen kom då Podruga - som är ryska - med sina 122 g.  Det var verkligen inte lätt att välja mellan Sakhi o Podruga. Podruga har alltid haft en så grym look, men var en så snäll katt. Sakhi - han kan inte se grym ut alls. 
 
Två tidiga kullbilder. Den första bilden gjorde Podrugas matte om bakgrunden på. Den är en av mina favoritbilder från kulltiden.  

 
Tyvärr fick Mellon ganska fort HCM (det var som gjorde att vi upptäckte även på Sakhi o deras pappa) o tyvärr fick Mellon somna in ca 1.5 år efter sin diagnos.
 
Tyvärr fick även Podruga somna in bara dagar före sin 13-årsdag, då hon hade fått problem med sina njurar. 
 
 Ni är så saknade 
 
Sen måste jag visa nytagna bilder på Sakhi o på Findus (Vinur). Helt obearbetade. 
 
Grattis Sakhi o Findus! 
 
 

Kommentera här: