Ett mycket viktig inlägg om BYB

Det här har jag plockat från Facebook, o nu har jag inte huskatter men hade jag det skulle jag inte släppa ut dom okastrerade (o inte släppa ut överhuvudtaget alls, men det är en annan sak). BYB betyder förresten. Back Yard Breeding
 
Så viktigt att tänka på.

1. En katt utan stamtavla ÄR en huskatt och inget annat! Oavsett vad som sägs i annonserna så är sanningen sådan. Ingen stamtavla - en huskatt!

2. Inga seriösa uppfödare avlar på huskatt. Oavsett vad de säger, så är BYB (Back Yard Breeding) inget som är ok. Låt er inte luras av uppfödare som blandar sjutton olika raser i en annons.

3. Bondkatt/Huskatt är ingen ras! Viktigt att förtydliga. Ex såg jag en annons där det stod "Rasrena Bondkatter" för 2000 kr st. Jag valde att kontakta annonsören och nu är annonsen väck som tur är. 2000 kr är ett okej pris, men inte att låta annonsläsaren invaggas i en tro att katten är rasren.

4. Står det "Norsk Skogskatt" i en annons, så backa direkt. En seriös uppfödare vet att norrmännen har inga katter i skogen som är "skatter"! Ni som undrar vad jag menar med det....det heter Norsk Skogkatt och INTE Norsk skogskatt". En vanlig felskrivning som ingen seriös uppfödare använder.

5. En blandning av ex Ragdoll/Siames/Helig Birma för 4000 kr är inget annat än en Huskatt. Det har ingen betydelse om någon av föräldrarna till kattungarna har någon i generationen bakåt med stamtavla. En korsning är en korsning och är en Huskatt. Det man betalar för är enbart en tro att man köpt en raskatt för dyra pengar, som sedan visar sig enbart kan registreras som huskatt.

6. En seriös uppfödare är en uppfödare som har ett registrerat stamnamn hos t ex SVERAK, HCM-scannar sina katter för att inte avla på defekter, kan visa upp övrig provtagning som kan vara relevant för en viss ras, levererar kattungarna med stamtavla, vaccinerade och avmaskade samt veterinärbesiktade samt säljer inte sina kattungar vind för våg mm mm.

Låt dig inte luras av flashiga annonser och blandningar av div raser. För att upprätthålla statusen på katter och slippa hemlösa katter så undvik BYB-uppfödaren, det genererar inget till kattavel men tömmer plånboken på köparen, de smiter ifrån sitt ansvar och sabotera för seriösa uppfödare.

Jag kastrerar mina Bondkatter/Huskatter......Hur gör ni?

Kommentera här: