Nu är kull 10 här

Jag kommer att skriva en mer utförlig berättelse om vad som har hänt under dräktigheten, hur Ella har lurat mig ett par ggr  och även en mer detaljerad berättelse om förlossningen längre fram.

Detta blir bara i korta drag och det blir inga bilder idag, däremot finns det - o kommer finnas mera sen - på instagram, där jag heter deltas.katter.
 
Idag är både en sorgens och glädjens dag.
 
Temat betyder extra mkt för mig denna gång (o även kullen med Majken o Dylan). Jag kommer att vara mer tydlig med temat när jag presenterar kullen.

Vi har bara vägt o märkt dom, vi kommer titta närmare på färg, kön och mönster längre fram. Men i dagsläget är alla svarta.
 
Jag känner uppfödare - o har hört talas om andra uppfödare - som inte berättar alla detaljer om hur det har gått under förlossningen.
 
En del väntar flera dagar innan dom ens går ut med information om att kullen har kommit, detta för att undvika berätta om ev missbildningar/döda kattungar. Andra berättar fort hur det har gått under förlossningen, men berättar bara om de som klarat sig.
 
Det är väldigt tråkigt när det blir så o jag tycker att man ska kunna vara öppen med vad som händer i ett katteri.
 
Med detta sagt vill jag då berätta att i dag föddes Jennys kull. Det blev fyra svarta kattungar, men tyvärr hade en kattunge något som kallas för öppen buk. Dvs att tarmarna är på utsidan. Det är såklart väldigt, väldigt tufft och tråkigt när något sådant händer.
 
Jag döper alla mina kattungar, även de som inte klarar sig, så självklart kommer denna kattunge att få ett eget namn snart.
 
Ella har varit väldigt duktig, alla fyra ungarna kom med huvudet först, och det gick ganska fort. På 20 minuter var de två första födda och sen hade Ella ett uppehåll på ca 2 timmar, innan nästa två kom väldigt fort.

Det var bra vikter på dom (104, 112, 114 och den med öppen buk vägde - inkl moderkakan - 125 g). Kattunge nr ett hittade fort en tisse medan kattunge nr två tog det nästan 1,20 innan den hittade en som dög.

Det är sååå typiskt detta, mamma katt kan ha gott om mjölk och man tycker att "se här, vilken bra tisse att dia på", men icke att dom vill ta den. Kattunge nr fyra hittade oxå fort sin tisse.

Just nu är det väldigt, väldigt lugnt och tyst i bolådan. Vi har renbäddat och stökat undan och Ella är nöjd och harmonisk.
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
1 Therese:

skriven

Grattis till kullen =)
och <2 till ängeln

Kommentera här: