Inne- kontra utekatt

När jag letade bland tidigare inlägg om julens faror för katten så kom jag ihåg vackra o blyga Skuggan. Skuggan var en utekatt (exakt vad som har hänt fick vi aldrig reda på) och tur nog så hörde min man Skuggan jama när maken var ute.
 
Här kan man läsa bilder om Skuggan när han hittades och här kan man läsa en uppdatering. Jag var och hälsade på Skuggan efter ca 6 mån och eftersom man inte hade hittat någon ägare till honom och hon som hade jourhemmet blev så förtjust i Skuggan fick han stanna kvar där. Skuggan var väldigt tillgiven matte, men lite blyg inför främmande.
 
Detta är bara ett exempel på vad som kan hända när man har utekatt. Listan kan göras alltför lång och idag anser jag att det är människan som är det största hotet mot utekatter. Andra faror är ju såklart trafik, sjukdomar, riskera bli instängd o inte kunna ta sig ut, andra djur etc.
 
Det finns ju alltid undantag såklart, men generellt tycker jag att katten/katterna har det bättre inne. Man får vara lite mer aktiv med katten/katterna men det är det värt. Att göra en kattgård är väldigt uppskattat bland katterna. Vi har kattgård och alla våra katter älskar den. Sakhis allra bästa tid är att sitta i kattgården på våren och bara njuta av alla spännande dofter.
 
Spara
Spara

Kommentera här: