Så var det dags igen

Igår blev Ella dålig, hon kräktes en hel del och det såg o luktade inte så gott. Vi försökte ge henne pyttelite vatten men hon kräktes även det. Efter det blev hon även dålig i magen, väldigt lös avföring.
 
Eftersom kl var över 22 så var det bara att ringa jourhavande vet. i Vännäs. Så vi for dit med Ella och kullen och visserligen brukar jag träna kullen på bilåkning, men absolut inte så här tidigt!
 
När vi hade vår allra första kull, som faktiskt föddes just idag för 25 år sen, blev britthonan Maggie May oxå dålig så vi fick fara in och vätska upp henne.
 
Jag kom ihåg detta och var därför säker på att Ella oxå skulle behövas vätskas upp. Lite lågt blodsocker, men inte så mkt, ingen feber och så var det dags för att ge vätska till Ella. Något som inte var populärt!

Jag passade på att fråga massa saker, som tex om det faktum att Ella kräkts efter förlossningen (ti morgon) och igår kunde ha något samband med att hon fått äta lite för många moderkakor. Det kunde vet tyvärr inte svara exakt på men gav det självklara svaret att det blir ju bättre med tiden.

Jag är osäker på könet på en kattunge så jag bad vet. kolla. Vi tog fram en tydlig tjej och en tydlig kille och så den kattunge jag är osäker på. Vet. blev lika osäker som vi tyvärr, så det får bli en hen. Tur att temat inte är könsbundet!
 
 
Vi fick med oss medicin för att stärka magfloran och så skulle vi fortsätta med specialkosten jag köpte på onsdagen.
 
När vi kom hem och släppte ut Ella gick hon direkt till vattenskålen och drack lite.
 
Vi har kokat torsk o det åt hon med bra aptit. Jag satt uppe till 04, gick upp vid 7 för att kolla till dom, och sen vid 10 vägde vi och stödmatade två st.

Det är verkligen en svår balans vad gäller att stödmata, för vi vill ju inte att dom ska sluta snutta på Ella, utan vi vill bara stärka dom så dom orkar suga.

Nu på em har det varit ett helt annat lugn i bolådan. Kattungarna är mer nöjda och tysta, då dom nog har fått i sig mera mjölk. Här kommer ett kort på kullen, tagen idag, på dag 3.
 
 

Kommentera här: