Inne- kontra utekatt

Jag pratade med en spekulant på kullen och vi pratade om inne- kontra utekatter. Att katter blir påkörda/överköda är tyvärr vanligt men än mer vanligt tror jag att det börjar bli med att människor är elaka mot de stackars försvarslösa katterna.
 
Jag gör en snabb översättning, vet inte hur tydligt det syns.

Vad en innekatt saknar;
att bli påkörd av en bil
djurfällor
förgiftningar, oavsiktligt eller medvetet
slåss med vilda djur
att utsättas från smitta från andra djur
klagomål och hotelser från grannar
regn, vind och kyla
att vara ensam och rädd
stränga vintrar
fastna i en bilmotor eller i ett garage
flugor, fästningar, parasiter och maskar
riskera att halsbandet fastnar på staket etc
stjälas och användas som hundbete
ätas av vilda djur och....
GRYMHET FRÅN FRÄMLINGAR
 
Jag har visat dessa bilder tidigare, detta är från 23/12 2014 när min man tur nog hörde att en katt behövde hjälp. Han hamnade på ett av djurskyddets många jourhem och fick stanna kvar där för alltid. Han kallas för Skuggan, då han bara var en skugga av sig själv.
 
Skuggan hade inte överlevt en till köldknäpp, så nergången var han. Mest troligt har han varit ute hela hösten och troligen har han varit en s.k sommarkatt....
 
Skuggan var alldeles tovig och såg för hemsk ut, men trots allt han varit med om så var han väldigt social och ville bara vara i famnen.
 
 
 
1 Therese:

skriven

Jag som egentligen inte vill bo i hus... önskar mig ändå ett hus bara för att kunna bygga en kattgård till mina fyrbenta bäbisar.

Kommentera här: