Utställning Skellefteå 2014-05-17--18

Det är alltid lika roligt att fara på utställningar. Slitigt och långa dagar men det som gör det så extra kul är att få träffa andra gemensamma "tokar" som har samma intresse som en själv.
 
Vi som har sibbar försöker sitta tillsammans och ibland hinner vi surra väldigt mycket och ibland hinner vi inte surra så mycket. Det beror på hur det blir med bedömningarna och om det är uppdelat på många olika domare.

Sen har man ju lärt känna andra utställare oxå (inte bara i sin egen kattklubb) som man surrar med. Alltid lika trevligt som sagt!

Skellefteå hade i år på prov tidig hemgång. Lite annorlunda upplägg än Sundsvall hade och jag måste säga att jag gillade det. Om jag förstod det rätt så gällde tidig hemgång inte för klubbmedlemmar (vilket jag tycker är bra, ju fler man är som hjälps åt att städa efter utställningen desto snabbare går det).

SUK hade valt alternativet att man fick söka dispens och sen bli beviljad, men man fick inte bli NOM:ad. SOL hade alternativet att man inte behövde söka. Hamnade katten inte i panelen hade man (efter grundbedömningen var klar såklart) en viss tid på sig att plocka ihop och fara hem. Mycket skönt för det blev lite stressigt i Sundsvall för mig.
 
Jag var hemma på söndag strax före kl 16. Vid 17-tiden satt jag i soffan och höll på att somna flera ggr så det blev en tidig kväll.
 
Denna utställning hade jag valt att lämna kameran hemma och det var ju lite ovant till att börja med. Men samtidigt var det rätt skönt oxå. Då kunde jag slappna av, vandra runt bland de olika sibbe-domarna och bara sitta och titta på. Samt även vara fotograf om det var någon som behövde fotohjälp.
 
Det kommer att komma upp foton, som jag har fått låna av vänner, så småningom.
 
Resultatmässigt gick det bara bra. På lördagen hade dom Aliosha Romera och på söndagen hade dom Mats Askett. Senaste gången Marussia hade Aliosha var i Sundsvall, på Sibirutställningen och då var Mats domarelev så det var mest Mats som pratade.
 
Jag berättade såklart om vad Ella råkat ut för i Umeå för Aliosha och Mats och sa (återigen) att jag bara ville ha en grundbedömning på Ella. Detta för att hon ska inse att det inte är farligt på domarbordet. Men BIV etc är jag inte intresserad av just nu. Jag vill ha chansen att kunna ställa ut Ella längre fram och då tar jag det hellre lugnt just nu.
 
Dessutom upptäckte jag att hon är nog en "dag 2:are", precis som Sakhi. Med det menar jag att Sakhi tyckte förmiddagen på dag 1 var jobbig, han tinade fram mer och mer på eftermiddagen på dag 1. Dag 2 var han lugn. Marussia däremot har varit tvärtom. Hon har tyckt att dag 1 har varit bättre, medan hon dag 2 har varit less på det hela och velat fara hem då.

Det som gör mig extra glad, förutom de fina bedömningarna tjejerna fick, är att Ella blir bättre och bättre för varje utställning. Något som verkligen glädjer mig.

Båda tjejerna fick fina omdömen och jag uppskattar verkligen domare som kan ta sig lite extra tid med en katt som är lite osäker på domarbordet. Efter söndagens bedömning när jag stoppade tillbaka Ella i buren buffade lillgumman mig och var glad att det var över.
 

Kommentera här: