Uppdatering

Jag har hur mycket som helst att göra men jag fastnade med att göra en uppdatering av min "uppslagsbok" som jag skickar med köparna. Det börjar bli ett ordentligt häfte men tanken är inte att man ska läsa den rakt upp och ner utan mera att man kan läsa i innehållsförteckningen och sen gå till resp sida.
 
Just nu skriver jag om kattens balanssinne.

"Katten har ett väldigt bra balanssinne, som gör att den kan gå på väldigt smala murar eller staket och kan vända på sig när den faller, så att den landar på alla fyra. Den här förmågan grundar sig på den subtila, omedvetna och ständiga registreringen av huvudets placering och på att musklerna och senorna är spända. Varje rörelse registreras av känsliga receptorer i innerörat. På samma sätt jämför musklernas och senornas receptorer ständigt hur spänd varje muskelgrupp är. All den här informationen analyseras grundligt av olika strukturer i hjärnan (särskilt i frontalregionen) och lillhjärna, vilket gör att katten reflexmässigt korrigerar sina rörelser för att behålla balansen när den rör sig. Det här systemet kopplas bara bort när katten sover djupt."

 

För ett par veckor sen låg Dolce och sov på soffans ryggstöd. Hon gillar att sova där, trots att vi har fönsterlampor precis ovanför. Nu låg hon och sov djupt och rätt vad det var så halkade hon ner. Tyvärr för skinnsoffan så satte hon ut klorna o hann därför inte halka ner så långt. Men det är faktiskt första gången jag har sett en katt sova så djupt att den hasar ner lite.

 

En riktigt gammal - men fortfarande favoritbild - på Dolce.

Kommentera här: