Allergibesök med lyckligt slut

När Bilkullen föddes (feb 2009) hade jag väldigt många som var intresserade av dom. En tjej kom och ville prova allergin och jag berättade att jag hade en fertil avelshane (Sakhi), en fertil hona (Jivara) och 5 kattungar så det kunde ju hända att hon reagerade på alla katter.
 
Tjejen kom och när hon for härifrån sa jag till min man, att det där kommer aldrig att gå. Tjejen reagerade så mycket så jag trodde att det var det. Men, tjejen ville fortsätta komma och prova och visst ställer jag upp på det. För varje gång gick det bättre och bättre och till slut, efter väldigt många gånger hon varit här kände jag att jag med gott samvete kunde sälja en kattunge till henne och hon kände att hon klarade av kattungarna så pass bra att hon ville köpa en.
 
Nu finns det vissa saker jag tränar kattungarna på, som tex att vänja sig vid vatten. Ett råd jag alltid ger till mina allergiska köpare är att börja med att sovrumsdörren stängd, natt som dag. Det är inte lätt för en kattunge att veta att den får komma in dagtid, men inte nattetid. Att duscha regelbundet är också bra.
 
Bilkullen flyttade i maj och det är inte optimalt att ta en kattunge då om man samtidigt har pollenbesvär. Men, det gick vägen och nu känner denna tjej knappt av Smilla (eller Ferrari som hon heter enligt stamtavlan).
 
Linnéa är exemplet jag alltid drar när jag har testbesökare. Det går faktiskt att övervinna sin allergi, om man ger det tid.
 
Om jag minns rätt sov Johan ute med Smilla de första nätterna. Efter 6 mån kunde dom öppna dörren till sovrummet och nu funkar det väldigt bra. Det är inte så ofta Linnéa känner av sin kattallergi och jag vet flera kattallergiker som har reagerat så.
 
Ifjol gick det tom så bra att dom tog hand om en övergiven huskatt och det funkade jättebra, allergimässigt. Tyvärr gillade inte Smilla den nya katten Lillan, så hon fick ett nytt hem, men dom träffas då och då.

Smilla är till vänster (tänk att hon är kullsyster med Marussia, så liten och späd Marussia är i jämförelse!) och Lillan till höger. Visst är dom vackra, tjejerna! 
Smilla igen med sin "vän" hittekatten Lillan!!

Kommentera här: