Kostföreläsning

Idag är det dags att fara till Skellefteå då SOL anordnar en kostföreläsning.

Text är lånad från SOL:s hemsida;

Välkommen till föreläsning om kost för katter
med Ulrika Sörlid

Innehåll:

  • Kattens biologiska förutsättningar (rovdjur, ökenlevande)
  • Näringslära (presentation av huvudgrupperingarna av näringsämnen kopplat till kattens behov av dem, dvs återkoppling till första delen)
  • Kommersiella foder (olika typer av foder och hur man kan jämföra dessa)
  • BARF (rå mat)

Information om föreläsaren Ulrika:
Jag bor tillsammans med min man, vår riesentik och våra fem européer strax utanför Askersund vid norra Vättern. Uppfödningen är liten med knappt en kull per år. I grunden är jag utbildad naturresursplanerare, vilket betyder att jag har läst ämnen som biokemi, cellbiologi och zoofysiologi. Det gör mig verkligen inte till någon expert på katter men det har gett mig de verktyg jag behöver för att kunna ta till mig den information som finns, även forskningsrapporter och sånt som inte är populärvetenskapligt. När jag skaffade mina första européer 2006 så drogs jag snabbt in i kattvärlden och jag jobbar mycket med PawPeds. Att jag snöade in på kattmat är min riesentiks fel. Hon funkar bäst på färskfoder men vi bodde då så illa till att det var lättare för mig att åka till vårt lokala slakteri och köpa slaktrester än att få något färdigt färskfoder hemkört. Då var jag ju tvungen att sätta mig in i vad hundar behöver och nyfiken som jag är fortsatte jag in på katter av bara farten och på den vägen är det.

http://www.somhundokatt.se/



Kommentera här: