Dolce

Till slut tog jag mig i kragen och pratade med avelsrådet (för sibirisk katt) och tänkte äntligen berätta om Dolce. Som ni kanske har märkt på vissa kort är Dolce lite sned, vänster ansiktshalva. Det började med att min man satt med henne på nyårsafton och då tyckte att hon var dålig på att stänga vänster öga.
 
Efter att ha skickat runt kort till några uppfödare som kunde lugna mig lite grann så fick vi tag på en veterinär i mellandagarna. Tur nog var det samma veterinär som hade haft hand om Jivara då hon vätskades upp. Hon undersökte båda kattungarna och sa bla följande.
 
Vad gäller Chanel och Chapurin - som kom från samma horn - så var det mest troligt en infektion som Jivara fick i början av dräktigheten. Det känns skönt att veta att det inte är ärftligt!
 
Dolce o Gabbana var vid det här tillfället bara tre veckor men hon hade inte sett en sådan skada på en så ung katt, att det mest troligt var en förlossningsskada - att en nerv hade kommit i kläm.
 
När Dolce är 8 veckor kommer vi göra en utredning på Dolce och kolla upp henne mer noga. Vi har även pratat med försäkringsbolaget om vad som händer med Dolce och det går bra att försäkra henne som vanlig sällskapskatt och hon ska inte gå i avel (enligt mig). När rätt familj har köpt Dolce kommer jag ge tillbaka kastreringsavgiften, bara för att vara säker på att hon inte går i avel.
 
Vi var lite oroliga för att hon inte skulle kunna äta själv men det går bara bra, likaså torrfoder. Jag har testat uppblött torrfoder, men ingen av ungarna ville äta det. Istället blandade jag in torrfoder i blötmaten och dom stod och tuggade. Gabbana är lite lik sin pappa Adik och storebror Sakhi, han hinner knappt känna hur maten smakar förrän det är slut. Dolce är precis som mamma Jivara och storasyster Marussia, hon tar det väldigt lugnt med maten.  ;)
 
Bara ett par dagar efter vi varit hos veterinär började Dolce kunna vifta på vänster öra när hon drack ur flaska. Det hade hon inte gjort tidigare. Likaså att hon stänger ögat lite mer än hon har gjort tidigare, dock inte helt och hållet ännu.
 
Hon har absolut inga som helst problem med att gå eller springa, båda två "studsar" nästan fram över golvet och gör tvär-rusningar. Helt underbart att se!  :D
 
Eftersom det bara är ren och skär otur så kommer det gå bra att para Jivara, men jag ska kolla henne lite så hon inte har flytningar och gärna para på andra löpet. Nu har jag inte tänkt para Jivara nästa gång utan det blir Marussia som ska ha en kull då.
 
Det märks ju verkligen att vi har hållit på med dessa två kattungar mycket. I synnerhet Dolce då som vi har stödmatat. Nu har vi tagit bort mjölken och hon får nog i sig mjölk från Jivara. Dolce har just nu en lite låg vikt (om jag jämför med mina två andra kullar) men det kommer nog att ordna sig.
 
Dolces favoritställe är att vara i famnen, mest älskar hon att ligga innanför min tröja och ligga nära, nära. Gabbana är ju också väldigt social och gillar att vara i famnen, men han kan somna själv.
 
Vi har dom ute mer och mer från lekhagen, det är eg bara nattetid och när vi är borta som dom får vara i lekhagen. Vi har gjort ett provisoriskt stopp till vår vardagsrumsentré, då vi tyvärr saknar dörr. Än så länge går det bra, ingen har forcerat stoppet - ännu!  ;)
 
Jag vet att jag har sagt det många gånger förr men jag vill än en gång tacka alla som har stått ut med mina fundersamma och ibland smått oroliga mail. NI ÄR HELT UNDERBARA!!!! Extra stort TACK till Lotta som skickade upp en liten, liten napp och även TACK till Karin som visade mig en ännu bättre matningsmetod.

Kommentera här: