Igår/inatt kom Fjärilskullen

dvs kullen mellan Majken och Dylan (S*Deltas Manipura och S*Deltas Don Magnifico).
 
Majken hade en jobbig förlossning. Kattunge nr 1, svart med vitt - just nu hona - vägde 128 g. Kattunge nr 2,  svart med vitt - just nu hane - vägde 122 g.

Sen hade Majken paus ett tag o när hon hade kämpat för att få fram kattunge nr 3 (röd hane) så hann jag bara hämta bilen innan kattunge nr 3 var född. Vi valde att ändå fara till veterinär då Majken var trött.

Väl hos veterinären kom nr 4, svart - vägde 117 g, med baktassarna först. De andra tre hade fötts med huvudet först. Här kollade vi aldrig könet, så vi får se om vi kan lista ut könet på nr 4.
 
Tyvärr upptäcktes att den röda hanen hade gomspalt så veterinären gav honom en spruta så att han snabbt somnade in. Jag var med Rubi hela tiden, smekte honom o tog avsked.
 
Förra gången jag fick gomspalt på en kattunge var 1990 och då tittade jag inte hur det såg ut. Jag har fortfarande svårt att tänka på att den kattungen fick leva ett halvt dygn innan vi for till veterinär.
 
Veterinären var så väldigt omtänksam och hanterade Rubi så otroligt fint. Det finns några bilder på instagram, bla en på Rubi.
 
Nu ska jag iväg till mina fodervärdar och titta lite närmare på Fjärilskullen.
 
Detta betyder att jag inte kommer hinna bearbeta korten på Jennyskull idag.
Spara
Spara
Spara

Kommentera här: