Testhem

När jag skulle köpa min första sibbe, Jivara, testade jag min kattallergi hos en tjej i Umeå. Hon hade både hundvalp o sibbe, och jag reagerade men det visade sig tur nog vara mot hunden. 
 
Därför var det ett enkelt val att bli testhem och ta emot allergiker som ville testa allergin, o det ganska snabbt efter att vi hade hämtat hem Jivara.
 
Det har varit väldigt trevligt och givande att vara testhem. Katterna har tyckt det varit kul (bla för att de har fått kokt skinka vid besöken ) och jag har fått många fina vänner, köpare och även om man inte har köpt av mig har jag ändå kunnat glädjas åt att man kan köpa en egen sibir. 
 
Nu drygt 9 år senare så måste jag tyvärr sluta med att vara testhem och skälet är tidsbrist. Jag hinner tyvärr inte med längre. 
 
Om man vill bli testhem så kan man kontakta SäSK, eller mig så kan jag hjälpa till att berätta hur jag har brukat göra.
 

Vi välkomnar fler hem med Sibirisk katt som kan tänka sig att vara testhem. Rasens popularitet växer snabbt bland annat på grund av att många allergiker klarar rasen och trycket på vår organisation att ta emot allergibesök är stort!

Kraven på testhem inom SäSK:

  • Testhemmet ska ha en eller fler sibiriska katter, fertila eller kastrerade.
  • Det får inte finnas andra pälsdjur i hemmet än Sibirisk katt för att kunna avgöra om en eventuell allergireaktion kommer från den Sibiriska katten.
  • Sibiriska katten ska vara social och tycka det är ”kul” med besöken.
  • Det är önskvärt att kattägaren är medlem i SäSK för att säkra att testhemmet nås av uppdaterade manualer och information, statistikrapportering och erfarenhetsutbyte. Medlemskap i SäSK är dock inget krav och vi välkomnar alla som har möjlighet att ställa upp som testhem.
  • Ett testhem bör ha intresse och tid att ta emot besök, även om du under vissa perioder självklart kan avsäga dig besök genom att maila testmhemsförmedlingen.
  • Man måste inte vara uppfödare, utan gärna ”bara vanlig kattägare”. Det räcker med att ha en eller fler Sibiriska katter.

Vi vill gärna bli fler testhem, kontakta Testhemsansvariga hos Sällskapet Sibirisk Katt på [email protected] så får du mer information!

 
 
 
Spara
Spara

Kommentera här: