En obehaglig bild

kommer att komma lite längre ner i inlägget och jag vill varna för den.
 
MEN... Samtidigt så vill jag berätta och framför allt visa vikten av att inte ge honorna p-piller i onödan. Det är en skröna att en katthona mår bättre av att få en kull kattungar före kastrering. Jag rekommenderar att om man inte ska använda katten i avel så ska man kastrera dom i tid.
 
Jag rekommenderar runt 6 månader och det gäller för båda könen. Jag läste på Facebook om en hona som började löpa redan innan hon som kattunge flyttade till sitt nya hem. Visst, hon var verkligen ett undantag men det finns flera honor som börjar löpa tidigt.
 
Många honor börjar löpa kring 10 månaders ålder (Ella började löpa vid 7 månader). Även för hanar är det skönt att bli kastrerad före dom blir fertila.
 
Det är inte kul att ha fertila katter som kanske börjar markera i samband med löp eller i annat fall löpa högljutt och ofta. Att ha s.k "tomma löp" är inte heller att rekommendera då det inte är bra för honan.
 
Nu till det jag hittade på Facebook, som Djurskyddet Västerbotten lade ut på sin FB-sida. Dom hade i sin tur fått informationen från Mjönäs Djurklinik. Jag tar texten först så ni kan läsa den innan ni tittar på bilden.
 
Vi på Mjönäs Djurklinik tillsammans med Djurskyddet i Sunne, vill TACKA alla kattägare som tar ansvar och kastrerar era katter. Under vår kastreringskampanj har vi i år igen kastrerat och id märkt över 150st katter! MEN det är fortfarande många som ringer och vill ha p-piller till sin katt. Därför vill vi här visa hur det ofta ser ut.
 
Till vänster: Livmoder från katt som ätit p-piller i flera år = kroniskt förstorad, där risk för tumörer är överhängande.
Till höger: normal livmoder.
 
Vi hoppas att med hjälp av dessa kampanjer kunna:
*Öka antalet friska katter
*Minska antalet oönskade katter
*Öka kattens värde
*Minska antalet katter på katthem
*Minska antalet borttappade katter
 

Kommentera här: