Hittade en så fin dikt på facebook

hos en kompis så jag kopierar in den här oxå. Sen har jag valt automatisk översättning så det kan ju bli lite annorlunda översättning, vissa ord. När jag har lite mera tid ska jag fixa till den svenska översättningen bättre.
 
Än så länge är allt lugnt med Ella, inget händer just nu.
 
    
 

To my dearest friend.

I stood by your bed last night; I came to have a peep.
I could see that you were crying you found it hard to sleep.
I spoke to you softly as you brushed away a tear,
"It's me, I haven't left you, I'm well, I'm fine, I'm here."
I was close to you at breakfast, I watched you pour the tea,
You were thinking of the many times, your hands reached down to me.
I was with you at the shops today; your arms were getting sore.
I longed to take your parcels, I wish I could do more.
I was with you at my grave today; you tend it with such care.
I want to re-assure you, that I'm not lying there.
I walked with you towards the house, as you fumbled for your key.
I gently put my paw on you; I smiled and said, "it's me."
You looked so very tired, and sank into a chair.
I tried so hard to let you know, that I was standing there.
It's possible for me, to be so near you everyday.
To say to you with certainty, "I never went away."
You sat there very quietly, then smiled, I think you knew...
in the stillness of that evening, I was very close to you.
The day is over... I smile and watch you yawning
and say "good-night, God bless, I'll see you in the morning."
And when the time is right for you to cross the brief divide,
I'll rush across to greet you and we'll stand, side by side.
I have so many things to show you, there is so much for you to see.
Be patient, live your journey out...then come home to me.

By
"Missing You"
Colleen Fitzsimmons ©
In memory of Shadow

 

 

Till min käraste vän.
Jag stod vid din säng igår kväll. jag kom för att ha en chans.
Jag kunde se att du grät du fann det svårt att sova.
Jag pratade med dig mjukt som du borstade bort en tår,
" det är jag, jag har inte lämnat dig, jag mår bra, jag mår bra, jag är här."
Jag var nära att du på frukost, såg jag häller man upp teet,
Du tänkte på de många gånger, händerna nått upp till mig.
Jag var med dig i affären i dag; dina armar blev arg.
Jag längtade efter att ta din skiften, jag önskar att jag kunde göra mer.
Jag var med dig vid min grav i dag; du tenderar det med sådan vård.
Jag vill på nytt försäkra er, att jag ljuger inte där.
Jag gick med dig mot huset, som du har fumlat för din nyckel.
Jag försiktigt satte min tass på dig, jag log och sa, " det är jag."
Du såg så mycket trött, och sjönk i en stol.
Jag har försökt så hårt att du ska veta, att jag stod där.
Det är möjligt för mig, för att vara så nära dig varje dag.
Att säga med säkerhet, " jag har aldrig varit borta."
Du satt där mycket tyst, då log, jag tror att du visste...
I stillheten från den kvällen, jag var väldigt nära dig.
Dagen är över... Jag le och se dig gäspningar
Och säga " god natt, gud välsigne, vi ses i morgon bitti."
Och när tiden är inne för dig att korsa den korta klyftan,
Jag ska skynda över för att hälsa dig och vi kommer att stå, sida vid sida.
Jag har så mycket att visa dig, det är så mycket för dig att se.
Ha tålamod, lever din resa ut... Då kom hem till mig.

Genom
" saknar dig "
Colleen fitzsimmons ©
Till minne av skugga

Kommentera här: