Vänskapskullen fyller 7 år idag

Nu är det lite tätt mellan födelsedagarna.
 
Kinesiska filosofikullen och Storstadskullen fyllde år i november, Jivara och Dolce (Fashionkullen) fyllde år i dec, Marussia (Bilkullen) o Änglakullen fyller år i februari och Ella fyller år i mars.

Idag fyller Sakhi o Vänskapskullen 7 år. Ett sjufaldigt leve för våra fina vänner och en ros till Mellons familj. Tyvärr gick ju Mellon bort sommaren 2013.
 
 
Vänskapskullen var min första sibbekull och Sakhi (som har äran att vara Säsk omslagspojke januari ut) är min första sibbe-kattunge. I kullen som föddes blev det tre killar och en tjej. Det är Sakhi, Vinur (kallas för Findus), Mellon (som tyvärr dog av HCM) och Podruga (enda tjejen).
 
Här kommer många bilder på våra vänner (Sakhi är sanskrit, Vinur är isländska, Mellon kommer från filmen "Sagan om ringen" och Podruga är ryska).
 
En vecka gamla.
 
Lite osäker på ordningen här men Mellon (som var svart mot de andras svartgulden) syns ju tydligt. Sekunden efter denna bild är tagen så hoppade han snabbt ur korgen. Podrugas matte, Guro, gjorde om bakgrunden. 
 
Måste visa ett kort på den enda kattungen (hittills) som varit så här cool när man klippt klorna, Findus var helt obekymrad och låg gärna på rygg i början.
 
Sakhi, 6 veckor gammal. Jag är så otroligt glad att vi behöll denna hane. En helt underbar nallebjörn som älskar att gosa o mysa. Nu när han dessutom har gått i pension från kattutställningar njuter han nog ännu mera, att slippa fara på utställningar utan istället får njuta av familjen som stannar hemma med honom o Dolce..
 
 
Eftersom Sakhi har en egen kategori ska jag inte visa alltför många bilder på honom men jag tänkte att jag kan visa hans väg i utställningsvärlden, bara när han tog titlarna visar jag. Det blev ju inte så många ggr i panelen och eftersom Sakhi är en blyg herre på utställningar så ville han inte gärna visa upp sig utan blev tung som bara den om assistenten eller domarna försökte lyfta upp honom.
 
Juni 2009, på hemmaplan, blev han PR (Premier).
 
Oktober 2009 flög jag och Sakhi till Oslo och jag passade på att ställa ut Sakhi (samtidigt som jag hälsade på Guro, Podruga och hennes första kull). I Drammen blev Sakhi IP (Internationel Premier) och i samband med den utställningen var det även en liten sibirispecial.
 
Sakhi blev vald till Storsjarmoren/hjerteknuseren. Som en parentes kan jag berätta att Raymond (som var sibbe-specialens domare) i samband med Sundsvalls Sibiriutställning ett par år senare tog ut Sakhi till hans första panel. I samband med det slog han en annan katt, som var 4 år äldre. Kul att Raymond blev lika förtjust i Sakhi som vi är.
 
 
 Augusti 2011 var det dags igen, denna gång i Luleå. Då blev Sakhi GIP (Grand Internationel Premier).
 
Juni 2013 var det så dags för sista titeln, SP (Supreme Premier). Den tog han i Bodö. Sen fick han följa med till Finland samma sommar där han fick HP (Hederspris) två dagar på raken.
 
Jag tycker att jag bor hyfsat bra till. Jag brukar ställa från Sundsvall upp till Luleå och vid behov far jag utomlands. Tyvärr är det ju inte så många utställningar här uppe så när utställningssäsongen startar (Umeå brukar vara först ut i april) till när den slutar (Luleå sista helgen i aug) så är det full fart!
 
Det är otroligt roligt att träffa så många trevliga människor, de flesta träffar man på nästan alla utställningar och ibland har man tur och träffar nya människor, människor som man hittills bara pratat med Facebook.
 
 
Sakhi o Findus har alltid varit väldigt, väldigt lika. Frågan är om de är tvillingar rentav? Här är några bilder på Findus och visst är dom lika?
 
 
Några bilder på Mellon. För att ta sig ut till stugan måste de åka båt. Mellon stortrivdes där.
 
 
Podruga flyttade till Oslo och blev där avelshona. Just nu har dock uppfödningen paus. De flesta av bilderna är lånade från Guros facebooksida. Podruga var född sist i kullen men hon var den som var snabbast ut ur bolådan, en tuff tjej och kolla bilderna på hennes otroligt grymma look!! Sakhi kan nog inte se så grym ut även om han skulle försöka.
 
Men först en bild på en liten tjej, ett par veckor innan hon flyttade till Oslo.
 
 
 Måste avsluta med en nytagen bild på Sakhi. Så här älskar han som sagt att vara. Nära, nära. Ibland bara 30 sekunder, ibland en timme.
 
 
Ha en riktigt bra födelsedag Findus och Podruga. Många pussar och kramar från storebror Sakhi och oss. 

 
 
 
 
 
1 Therese:

skriven

Grattis i efterskott till Sakhi och vänskapskullen :-)

Kommentera här: