Tur i oturen

har jag verkligen haft nu.
 
Jag har ju varit fundersam på om Vishuddha har varit golden och tänkte att jag avvaktar tills jag skulle få besök från kattfolk från Sundsvall (på väg till Luleå för att ställa katter där i helgen).
 
Dom kommer o vi pratar, jag frågar om Vishuddha är golden och att jag inte tror det, att hon bara är varmt brun.
 
Kicki tar upp Vishuddha, tittar och funderar och så kommer "dråpslaget". Vishuddha är inte en hona, utan en hane och då är det ju inte så konstigt att han (ovant säga han om Vishuddha) är tyngst i kullen.
 
Så här gör vi när vi får kattungar. Vi hjälper till vid förlossingen om det behövs. Vi avvaktar med att väga kattunge nr 1 tills kattunge nr 2 har kommit och mamma katt är upptagen med den kattungen.

Då lånar vi första kattungen och passar på att väga och märka kattungen. De flesta märker på klorna, men jag vill inte störa vid matningen. Vi märker istället längst ut på svanstippen så kan man enkelt o försiktigt lyfta på svansen när dom ligger och snuttar.
 
Dagen efter förlossningen lånar vi en kattunge i taget och går iväg till ett annat rum. Där fotar vi kattungen framifrån, sidorna, magen och rumpan. Det är så mkt lättare att titta på datorn istället för att försöka hålla en sprattlande och pipande kattunge. Kattungen piper eftersom den inte längre ligger i värmen hos mamma och syskonen.
 
Sen tittar jag på bilderna på datorn och bestämmer färg, mönster och kön. Skickar runt till några andra för att se om jag har gissat rätt. 
 
Kull 5 gjorde jag så o fick tummen upp och att jag hade en av varje kön. Även denna gång hade jag tur att kullen inte var så gammal att jag hade hunnit skicka iväg för registrering av stamtavlorna. Då kom Sussie på besök och det första hon säger är "Det är ju en tjej".
 
Sen kull 5 gör vi som vanligt, dvs vi fotar och kollar på datorn. Är det oklart så fotar vi om efter ett par dagar den/dom det gäller.

Jag har haft folk här som alla varit inne på att det är fem tjejer. Men... å andra sidan så har jag upptäckt att veterinärer är inte alltid heller så duktiga, så det känns ju lite skönt.
 
Så, får jag presentera Vishuddha. SIB n 24, hane (o ett riktigt, riktigt stort charmtroll).
 

Kommentera här: