Ella är skendräktig

så tyvärr blir det inte någon kull hos oss kring Lucia.
 
Jag har gjort ett ultraljud på henne då Ella gått ner i vikt varje vecka. Scenariot var att antingen hade hon fullt med foster - som gjorde att hon mådde illa och inte villa äta (även fastän hon inte har kräkts) - eller så var hon skendräktig.
 
Jag pratade en del med veterinären och hon gav mig lite tips och en del att tänka på. Hon sa själv att hon är inte en smådjursveterinär (fast hon kan ju såklart kolla dräktighet etc) men på kor så kan det ibland vara svårt för vissa att bli dräktiga.
 
Då kan man blanda raser (något som jag inte har tänkt göra) för att då kan det gå lättare att bli dräktig. Kalven skickar man sen till slakt (låter hemskt det oxå) och sen kan man fortsätta att para med samma ras. Då brukar det funka.
 
Jag kommer inte para med annan ras, som ex Norsk skogkatt, av flera skäl. Att jag är diplomerad uppfödare är bara ett av skälen.
 
Nu på lördag kommer Anja Kanold, veterinär i Stockholm, ha en liten föreläsning (i samband med Säsk har ett extra årsmöte) så jag har tänkt prata med henne och få lite tips/råd. Jag ska även maila veterinären som föreläste i Östersund och fråga henne.
 
Ibland blir det så här sa dagens veterinär, att vissa djur inte passar ihop. Såklart väldigt tråkigt när sånt här händer för jag är övertygad om att det skulle bli väldigt fina kattungar efter Mandu och Ella. Nu får jag ta mig en funderare om jag ska åka ner med Ella till Mandu, för en omparning, eller om jag väntar in Trésor.
 
Jag kommer lägga in lite bilder längre fram på Mandu och berätta mer om besöket hos honom, men här kommer först en helt oredigerad bild på fina och otroligt snälla Mandu.
 
 

Kommentera här: