Resan till Finland - en lång berättelse

Som jag redan tidigare har skrivit for jag, äldsta sonen till Skellefteå, där vi hämtade upp Helena och hennes tre katter (Melissa, Katzy Kay o Alhena). Vi hade med oss Sakhi, Marussia o Ella.
 
Bilen blev rätt full men vi lyckades stuva in 3 vuxna och hela 6 transportburar (Helena hade tur nog 2 mindre transportburar) och allt annat vi behövde i en bil. Sen bar det av vidare med två stopp innan vi till slut, kring 20-tiden rullade in framför hotellet i Uleåborg. Vi konvojkörde då tillsammans med Sussie och Camilla (med familjer), från Haparanda.

Senare på kvällen kom Julia med pojkvän till hotellet. Susanne med familj hade kommit till campingen tidigare under dagen. Vi blev totalt 17 stycken allt som allt, även om inte alla var med på utställningen hela tiden. 
 
Två bilder utanför hotellet.
 
Arrangerande klubb var Porok i Kempele och dom firade 20 år och bjöd på tårta på lördagsmorgonen. På lördagen togs även BOB (Best of the Best) ut och det gjorde att det tyvärr tog lite tid, så vi lämnade utställningen först efter kl 18 på kvällen. Vi blev hela 14 stycken som gick ut på lördagskvällen och det tog sin lilla tid att hitta en restaurang som rymde oss alla men till slut hittade vi en pärla. Ett underbart ställe med väldigt god mat och väldigt trevlig service!
 
En bild på tårtan vi fick och ett kort på restaurangen där vi till slut hittade plats åt oss alla.
 
Söndagarna går ju alltid fortare än lördagarna. Dels är det oftast färre katter men även att domarna har tider att passa. Så då var vi klara redan till kl 16. Det var skönt att få komma hem och varva ner ett tag innan vi gick ut och åt. På söndag for några hem (liksom en av Helenas katter), så vi blev ett mindre sällskap denna gång, bara 6 stycken som gick ut och åt.
 
Så hur gick själva utställningen då? Bara bra, alla vi som ställde ut fick det vi ville ha.  Det här blev en helt underbar resa och man gläds åt alla fina cert/titlar och en stor anledning (som jag redan har nämnt flera ggr) att man orkar fara på utställningar är dels för att det är kul men framför allt för att vi har så väldigt bra sammanhållning i vår sibbe-grupp. Visst kan man kanske muttra i "stundens hetta", för det är klart man vill vinna, men ganska snabbt går det över och man kan ärligt och från hjärtat lyckönska "konkurrenten" till segern. Själv står jag ofta och gråter glädjetårar när det går bra för alla katter. 
 
Denna tävling testade jag att använda bomullsvantar till Sakhi och Marussia, då jag om jag står/sitter med dom länge kan göra dom lite krulliga under magen. I fjol på en utställning fick jag höra att Marussia hade lockig mage och när jag förklarade för domaren att jag hade suttit och väntat ett tag så brydde han sig inte. Det är en skönhetstävling tyckte han och så är det ju faktiskt, även om jag tyckte han var väl hård. Hur som helst så var det ingen hit med bomullsvantar, tyckte bara att jag blev ännu mera varm om händerna men nu vet jag det!
 
GIC S*Sibirietass Blue Angel fick på lördagen CAGCIB och tog på söndagen titel.
 
Nevan CH N Alhena Delle Paludi tog titel på lördag och på söndagen fick hon CACIB.
 
IC S*Söderbykattens Katzy Kay tog titel på lördag och på söndagen fick hon CAGCIB.
 
IC S*Akilias Loke tog titel på lördag och på söndagen fick han CAGCIB.
 
IP S*Mira Milaia Jenji tog titel på lördag och på söndagen fick han CAGPIB.
 
 IC S*Amilisibiris Zjanna Camelotskij tog titel på lördag samt NOM och på söndagen fick hon CAGCIB, BIV och NOM igen!
 
GIP S*Busungarnas Valrhona Manjari tog båda dagarna CAPS.
 
GIC S*Busungarnas Loka tog båda dagarna CACS.
 
IC S*Tunsji's Lilith tog titel på lördag och på söndagen fick hon CAGCIB.
 
 IC S*Altaicas Chana fick på lördagen EX2 och tog på söndagen titel.

SP S*Deltas Sakhi tog båda dagarna HP (eller som det står på kokarderna KM). Som vanligt glömmer jag fota mina katter på utställningarna utan vi fotar dom hemma.
 
GIC S*Deltas Marussia tog titel på lördag och på söndagen fick hon CACS.
 
IC S*Frostuddens Ella Fitzgerald tog titel på lördag och på söndagen fick hon CAGCIB och hon fick även DOMARENS SPECIALPRIS. Vårt älskade lilla monster!!
 
Det har varit en intensiv utställningsmånad för mig o Ella. Det började med att hon ställdes i Skellefteå, där hon blev CH. Efter det hann vi bara hem och sen for jag och Sussie till Bodö, Norge med Ella och Sakhi. Sakhi blev där SP samt att jag drog honom på söndagen. Hem och vila ett tag innan vi sen for till Kempele, Finland, denna gång med Sakhi, Ella och Marussia.
 
Med tanke på att Marussia inte hade ställts ut på länge (Luleå-utställningen aug 2012) var det intressant att se om hon skulle vara som vanligt, dvs nyfiken och alert dag 1 och dag 2 lite mer less. Marussia var hur gosig som helst båda dagarna, vi började fundera på om hon hade lyckats spotta ut p-pillret, men det verkar inte som så.
 
Sakhi skötte sig också jättefint, precis som han alltid har gjort (utom hos Bertil i Bodö) på alla utställningar. En väldigt blyg hane, som bara älskar sin mamma/matte. Att ställas ut på katt-utställningar är inte det roligaste han vet, även om han tinar fram dag 2. Dag 1 gömmer han sig alltid och gärna bakom Marussia.  Ju större dom är desto fjantigare verkar dom vara, har sett en skogishane göra likadant. 
 
Här är en typisk bild på Sakhi o Marussia dag 1, Sakhi har gömt sig och Marussia njuter av att ha brorsan som kudde.  
 
 
Ella, ja vad ska jag säga om denna mycket bestämda unga damen. I Bodö var hon lite morrig och fräste tom. I lördags när jag bar tillbaka Ella till buren blev hon så irriterad att hon faktiskt bet mig i ett finger. Men nästan omgående hon kom tillbaka till buren så lugnade hon ner sig. Efter ett par timmar var hon hur lugn som helst, rullade över på rygg och kurrade och mådde hur bra som helst. Här är dag 1 på eftermiddagen och det är Ella längst fram, sen Marussia och längst bak Sakhi.
 
 
På söndagen hade tjejerna Kristiina Rautio och det kändes väldigt skönt att Ella skulle till henne. Kristiina är - liksom många andra domare - väldigt bra med katter och Ella mådde hur gott som helst hos henne. Kristiina valde att kasta om ordningen helt och hållet på söndagen. Hon valde att ta samtliga ungdjur, juniorer etc över alla raser. På så sätt gick det rätt snabbt att ta ut BIV och NOM för henne.
 
Kristiina sa att hon ville att Ella skulle komma tillbaka till NOM:en men jag tvekade, berättade att hon hade varit så muttrig dagen före att jag inte visste om jag ville det. Min tanke är ju att jag ska kunna fortsätta ställa ut Ella och jag tar det hellre lugnt och inte stressar på henne. Hur som helst satt jag ett tag med Ella innan jag fick gå och hämta Sakhi, då han skulle upp till sin domare.
 
Efter Sakhis bedömning hann jag bara stoppa in honom i buren innan det var dags för NOM:en hos Kristiina. Både Ella och Marussia skulle upp samtidigt och jag gick med Ella men hon började muttra för mycket och då valde jag att dra henne från NOM-uttagningen.
 
Berättade detta för domaren som tyckte det var synd då Ella var hennes bästa sibbe men ville att jag skulle komma tillbaka med henne inför ev BIV. Så vi satt där och väntade och efter ett tag kommer Kristiina fram med detta, till min lilla argbigga.
 
Visst hade det varit kul om Ella hade fått ett NOM och visst hade jag kunnat ta emot ett NOM och sen stryka, men det kändes inte heller rätt. Bättre att göra så här och låta någon annan katt ha chans på BIS. Hade det bara varit Kristiina i panel hade jag lätt låtit Ella vara med i NOM-uttagningen.
 
Nu blir det inga utställningar på länge, vilket kommer att kännas väldigt, väldigt konstigt. Men det är bra på sitt sätt då Ella har en chans att hinna utvecklas mera för jag hade aldrig kunnat räkna med att hon skulle bli IC och sen även ta sitt första CAGCIB. Jag tycker eg hon är lite för ung, Ella är ju bara drygt 1,3.
 
Jag hoppades redan när vi var i Norge att Sakhi skulle bli SP, men jag vill inte utmana ödet så Sakhi bjöd istället gänget på skumpa i Finland. Roligare det eftersom det var fler som kunde vara med och fira och nu blev det ju så många fina resultat vi firade!! GRATTIS till alla fina katter för deras fina resultat!! 

Kommentera här: