Utekatter

Jag är emot att ha utekatter, men tittar såklart inte ner på dom som har valt det alternativet. Istället berättar jag om alla de faror som det innebär och att om man väljer ha sin katt som utekatt ska man självklart kastrera den och i samband med kastreringen även tatuera katten.
 
En okastrerad fertil hankatt som går ute har en livslängd på ca 2 år! Ett skrämmande fakta anser jag. Det spelar ingen roll om katten var gratis eller om man har betalat mycket pengar för den, sorgen är lika stor och tung ändå. Att släppa ut en ung (o dum) kattunge är väldigt riskabelt, då den inte har så mkt förstånd ännu.
 
Vi har i kvarteret utekatter och det slår aldrig fel, ett par ggr/år kommer grannen och frågar om vi har sett katterna. Det är lätt att råka bli instängd någonstans.
 
Men som sagt, jag berättar om vad jag tycker om att ha katten som utedjur och det är allt jag kan göra. Varje ägare måste få göra vad h*n anser är bäst för katten.
 
Vi har valt att göra en kattgård och att ibland släppa ut våra katter på grönbete, såklart i sele och koppel. Samt att någon alltid sitter med för det är så lätt att dom trasslar in sig.
 
Alla våra katter älskar att vara ute på grönbete, alla utom Ella. Vilket är lite roligt för hon är en så tuff och framåt tjej med väldigt mycket attityd. När vi tar ut katterna (vi tar bara ut dom 2 och 2 för att lättare ha koll) så njuter dom alla. Ella kan oxå njuta lite grann men fort blir hon less och vill komma in. Hon blir fort platta katten och vill bara gå in i tryggheten i kattgården, som hon älskar. Där skulle hon lätt kunna vara dygnet runt, om hon fick!
 
Här är det Dolce och Sakhi som är på grönbete.
 

Kommentera här: