Kattpensionat i Sand, Umeå

Eftersom min mamma skulle vara katt- o husvakt när vi var på semester så placerade jag Jivara på ett kattpensionat, faktiskt det enda som finns i hela Västerbotten!

Marie har tillstånd för att ha 20 katter men har möjlighet att ha 10 ensamkatter där, då är det fullt. Ska man boka plats så bör man vara ute i god tid eftersom hon, tyvärr, får avvisa flera stycken.

Dom bor väldigt idylliskt och lugnt. När jag lämnade Jivara stod Marie och väntade på mig eftersom hon visserligen hade förvarnat mig om att det fanns ekorrungar men ville vara säker på att det inte fanns någon ekorrunge när jag sakta rullade in på gårdsplanen.

Det är ju inte lätt att veta hur gammal denna unge är men ack så modig h*n var. Första bilden är tagen en bra bit ifrån, då jag inte ville skrämma ekorren. Där ser man hur liten ungen är i förhållande till däcket. Sen blev ungen modigare och modigare och kom tom så långt fram att den nosade på min sko.

När jag öppnade bildörren (för att ta fram en sak) var den precis bakom mig så jag stängde snabbt (men försiktigt) bildörren. Ville ju inte riskera att få med mig en fripassagerare. Det slutade med att Marie fick locka med ekorrungen bort från mig och framför allt bort från bilen, med lite kattmat.

Förutom ekorrungar så har dom även igelkottar. Vi brukar ju oxå ha igelkottar på vår gård och jag är fascinerad över hur snabba dom ändå är och hur hungriga dom tycks vara! Vi har bara sett en igelkott i år men jag hoppas att den mår bra.


Här kommer nu några bilder på pensionatet, bilderna på ekorrungen är tagna med mobilen men jag hoppas att ni ser ungen ändå.



Kattpensionatet består av 2 fristående byggnader där hon har boxar till katterna.


Detta är den andra fristående byggnaden, där Jivara bodde. När jag kom för att hämta Jivara var det en katt till vänster om Jivara och även en katt som bodde i boxen längst bort, men han hade nyss kommit så han hade inte fått gå ut ännu till rastboxen.


Här sitter Jivara i en rastbox och väntar på mig. Man ser en liten skymt av kattens svarta svans, i den andra rastboxen, om man tittar riktigt noga!


Det är väldigt strikta regler på vad som gäller för att få ha ett kattpensionat, som tex att ha dubbla nät.


Här är en av hennes egna katter, Nemo, som tycks ha samma underbara personlighet som Dolce.


Jag kan verkligen inte med ord berömma Marie hur bra hon har tagit hand om Jivara. Jivara fann sig snabbt till rätta och även om hon inte har använt pellets i lådan så gick det hur bra som helst. Jag kommer definitivt använda Marie igen om jag står utan kattvakt.

Kommentera här: