Detta med att vara testhem

I år kommer jag börja föra bok över hur många testbesökare vi har, även kön. Dock inte ålder för det är inte så intressant. Vi har ju varit testhem ett par år nu och min uppfattning är att det är ungefär 50% som klarar sibbarna.

Idag kom en kille som testade, trots att vi hade kattungar. Det är eg inte så bra eftersom man brukar reagera mest på kattungar, minst på kastrater.

Därför var det extra roligt att se att han verkade klara av dagens besök utan att känna av allergin. Som vanligt så har jag kammat katterna och skickar med lite päls som testpersonerna kan "sniffa" på då o då. Det allra bästa med att vara testhem är ju faktiskt att se alla dom som klarar av allergin och kan skaffa sig en egen sibbe.

Både Yin o Sunny kommer nu att flytta till allergiska familjer men jag är inte så orolig, dels har dom testat allergin ordentligt (i Sunnys fall har han träffat hela 18 olika sibbar utan att reagera) samt att jag brukar alltid skicka massa goda råd o tips.

Dessutom brukar jag vänja kattungarna vid vatten o ikväll är det faktiskt dags för Yin o Sunny att bada. Nu blir det förstås inte ett utställningsbad utan bara ett vanligt, enkelt bad. Mer för att dom ska ha provat på det hela. Det gäller passa på när det inte är alltför kallt ute.

Imorgon blir det veterinärbesök, sista vaccinationen och slutbesiktningen. Jag tycker att det är två fina, stora kattungar som Marussia o Casper har fått.
1 Marie:

skriven

Det är så underbart att det finns många som ställer sitt hem till förfogande som testhem. Utan testhem hade vi aldrig vågat att skaffa katt. Nu är vi inget officiellt testhem, men får ibland allergiker som har varit i testhem men ändå inte känner sig helt säkra och vill testa med fler sibbar. Och vi ställer gärna upp :)



Eftersom vi har många vänner och bekanta har vi haft många "allergitestare" här också, och av dem som varit hit har en reagerat med diffusa symtom.

Vid besök 2 var personen helt symtomfri (trots 6 st. 7 veckors kattungar). :)



Tycker du gör helt rätt som badtränar de små, det gör jag också. Efter en incident med en långhårig huskatt som jag hade som liten som fått olja på ryggen har jag alltid badtränat mina katter. Och det spelar ju ingen roll om katten ska ställas eller ej, ett bad kan behövas ändå speciellt i allergihem.



Håller tummarna att bilturen och vaccination/chippning går bra. Förstår Klart det blir tomt när era fina smågryn flyttar. Yin och Sunny är fina, kommer de att bo så pass nära att du kan hälsa på dem?



Kram

Marie

2 Susanne Vikström:

skriven

Tack för att jag fick komma och snusa på Yin och Sunny en sista gång innan de flyttar till sina nya hem! Roligt att jag fick känna på Marussia och Dolce också, det blir lätt fokus på de små grynen och inte på de stora vackra katterna. När jag kom hem fick hela familjeenheten höra om katterna och insåg att detta är ett beroende och att vi i framtiden kommer att ha en sibbe till :-). Hoppas att det gick bra med badet igår och att de inte var alltför uppspelta efter all sömn. Lycka till idag med biltur och veterinär! Kram Susanne

Kommentera här: