Vårt underbara älskade charmtroll

Alla våra katter är självklart helt underbara och mycket högt älskade men det finns ett charmtroll, som nog charmar alla som ser henne vare sig det är på bild eller på riktigt. Jag pratar ju såklart om Dolce, vem annars?!

Idag var det så dags att ta henne till veterinären och raka henne. Dolce har två specialfoder och det gör att hon lätt får en hel del fodertovor. De senaste 2-3 veckorna har jag slarvat med hennes foder så idag när veterinären kände på henne hittade hon inga tovor alls. Hon undrade om jag ändå ville raka henne och med tanke på att det snart kan bli väldigt stark sol så kände jag att vi rakar ändå.

Veterinären förvarnade mig att det inte blir något snyggt eftersom det ju är operationsrakning, dvs ner till huden. Så satte hon på trimmern, lät den låta ett tag så Dolce skulle få vänja sig vid ljudet och så skulle hon bara demonstrera hur det skulle komma se ut.

Vet ni... Dolce var så snäll så hon behövde inget lugnande medel. En assistent tog över rakningen och Dolce låg snällt kvar på sidan där jag hade lagt henne. Jag behövde inte hålla i henne hårt utan bara pratade lite med henne. Vi tog båda sidorna snabbt o så var det då hennes mage kvar. Där var det enda gången jag såg att hon inte tyckte det var så skönt så hon fick stå på bakbenen.

Jag hade tid kl 08.50 i morse. Efter rakningen stoppade jag undan Dolce medan assistenten gjorde klart rummet. Assistenten gick iväg o kollade pris på vad det skulle kosta och sen kunde jag fara hem. Jag var hemma ca 09.40 och att köra till/från veterinären brukar ta runt 20 minuter, enkel väg. Så ni förstår att det gick snabbt att raka lilla gumman. Assisten sa flera gånger att Dolce verkligen är speciell och så otroligt snäll. Det är ju inte alltför vanligt att man kan raka utan att ge lugnande medel, i alla fall enligt henne.

Jag köpte ifjol en trimmer så nästa gång hon får mycket tovor så provar vi raka hemma först, självklart då två stycken som hjälps åt.

Stackars Dolce var ju såklart både törstig men framför allt hungrig eftersom hon skulle vara fastande från kl 21 igår. Katterna åt tidigt middag igår, redan kring 20.30 och imorse vaknade jag av att Sakhi la sig på mig och först tvättade han mig men när jag inte reagerade så nafsade han lite lätt i mig och då vaknade jag ju till, i alla fall för att kunna säga åt honom att det inte var mat ännu.

Jag fick stänga in Dolce i transportburen medan dom andra fick mat o vatten, så när jag var hemma igen med Dolce fick hon lite extra god mat, då hon varit så duktig.

Min tanke var att jag, direkt efter att jag hade lämnat henne, skulle fara o träna. Men nu blev det senare träning än jag hade tänkt, men det var nästan lika tomt som det brukar vara direkt på morgonen, så skönt det är!

Dolce är inte vacker just nu, men ingen av katterna verkar vara så brydd om henne. Sakhi, vår älskade nallebjörn , har varit o tvättat henne lite då o då. Lägger upp kort från igår och kort tagna i em. Korten tagna nu i em ser nästan ut som kortet då hon var 6 månader.

Kort taget i går em, då hon - intet ont anade - låg på soffryggen. En ny favoritställe att sova på. Igår strök jag drygt 1 timme och hon låg nästan hela tiden på soffryggen och tittade på när jag strök.

De två gröna pilarna är typexempel på där hon har haft fodertovor och vi har tagit bort dom. Dolce är så lugn så jag använder faktiskt en nålsprättare, något jag inte rekommenderar annat om man har lugna katter samt att man ändå är väldigt försiktig så klart!


Kort från i em. Här ser hon verkligen liten ut, eller hur? Inte riktigt den syn man är van att se när man ser Dolce. För att göra det övertydligt lägger jag in kortet från dec 2011 först, så ni kommer ihåg hur stor hon var då.


1 Lotta Liljeström:

skriven

Duktiga,kloka, vackra Dolce!!

Skönt att inte vara nervös att katten ska "äta upp" veterinären när det är dags för besök. Fick den känslan en gång när Giza skulle få en droppkanyl i tassen. Inte kul för vare sig katt eller människor :-( Ingen blev skadad, men hon LÄT som ett monster.

2 Linda & Valentine:

skriven

Men hon ser ju ut att fortfarande ha massor med päls kvar? Om det nu är fotat efter rakningen förståss ^^



Vad skönt att hon skötte sig så bra! :-)

3 Marie:

skriven

Underbara, fantastiska Dolce! Så duktig, duktig flicka!! Skulle ha varit roligt om du kunnat testa henne på uställning. Å andra sidan sett får Liris beröm varje gång vi är till veterinären (och eftersom fr. gillar stenar har vi ju varit dit några ggr. senaste månaderna). Hon är en spinnande-traktor och älskar uppmärksamheten även om hon får sprutor. Utställningar gillar hon däremot inte, trots uppmärksamheten. Eller jo att stå på domarbordet är spännande, men att sitta instängd i uställningsburen är inte kul.. ;)



Kram

Marie

Kommentera här: