Kattåret 2009

När jag gick igenom detta i tanken så var det inte så mycket, trodde jag.  Men det visar sig ha hänt en hel del under året, så det blir ett riktigt långt inlägg!  

JANUARI
Tills vi vet säkert att Jivara är dräktig får Sakhi vara hos min mamma. Han och resten av Vänskapskullen (Vinur (Findus), Mellon och Podruga) fyllde 1 år 12:e januari.



Hans andra dejt, S*Mantas Qashqai (aka Tova) är på besök.



FEBRUARI
19:e februari blir Sakhi pappa för första gången. B-kullen finns hos S*Stengränds. Mamman heter IC S*Vintermarkens Bellinha Busy Bee (aka Signe), kullen består av 5 kattungar. Bilden lånad från Louise. 


21:a februari föds Bilkullen, 5 stycken busiga småbilar. Pappa till denna kull heter S*Kazols Alexandrovich Fetisov och uppfödaren är Mari Bock.
 

MARS
Vi hälsar på B-kullen.
Jag blev godkänd på


APRIL
Sakhi blir förälder igen, denna gång till 4 kattungar, tillsammans med Tova.


MAJ
Bilkullen börjar flytta hemifrån. Sakhis sista hona, CH Vintermarkens Amandha af Aarii, kommer på besök.


Tyvärr blir det inget av denna parning.
Sakhi kastreras.
Jag hälsar på Pokémon-kullen.

JUNI
Vi är på kattutställningar, både i Sundsvall och Umeå. På hemmaplan blir Jivara CHAMPION


och Sakhi blir PREMIER. Sakhi hamnar även i tidningen, på Umeås utställning då en lokaltidning gör ett bildspel.


JULI
Jag har valt att gå SVERAKs uppfödarkurs via min kattklubb under våren men själva provet gjorde jag själv. I juli blev jag en diplomerad uppfödare.


AUGUSTI
Vi är på kattuställningar igen, Bodens och Luleås nya kattklubb, Cool Cats. På Boden-utställningen tar Jivara och Sakhi sina sista svenska certifikat och får inte ställas ut mera förrän dom varit utomlands.

Sakhis dotter, S*Frostuddens Roselia, blir EX1 o NOM-U.


S*Deltas Triumph ställer ut för första gången och blir EX1.


På Luleås Cool Cats kattutställning får Marussia göra debut, 6-10 månader. Hon blir EX1, NOM och domarens hjärtekatt. Som pris för det sista får hon en fin pokal. Denna NOM är min första egna NOM även om uppfödningen fått tidigare, genom S*Deltas Podruga, och en halv nominering, via Sakhis dotter, S*Frostuddens Roselia.



S*Deltas Triumph ställs ut igen och blir även denna gång EX1.




Vi bestämmer oss till slut för att behålla Marussia hemma hos oss, istället för att ha henne på foder. Nu kan jag äntligen börja njuta av denna underbara busiga, vackra lilla "galning".

SEPTEMBER
Jag far upp till Luleå igen, denna gång för att titta på utställningen. Denna helg föds äntligen Karins kull, Star Wars Episode II, så jag hinner titta lite på dom.

OKTOBER
är en ganska jäktig månad. Dels far jag och Sakhi till Norge, där vi i första hand hälsar på Podruga och tittar på hennes första kull, vi får bo hos Guro.


Samtidigt är det en utställning och Sakhi blir där INTERNATIONELL PREMIER.



På lördageftermiddag är det även en Sibirspecial och Sakhi blir vald till Domarens Storsjarmøren/Hjerteknuseren.




Jag hinner precis komma hem med Sakhi för att ett par dagar senare fara till Stockholm med Jivara för parning, den stiliga hanen Jivara hamnar hos heter S*Milashka´s Adik. Vi stannar cirka en vecka innan vi far hem igen.


Vi får besök av S*Deltas Triumph och S*Frostuddens Roselia.


NOVEMBER
Jag får ett tråkigt mail om att Bugatti (från Bilkullen) har dött i en olycka. För evigt älskad och saknad.


DECEMBER
Jag skyndar mig att hinna hälsa på både Ferrari (aka Smilla)


och Vinur (aka Findus) innan Jivara och Adiks kull ska komma.


14:e december fyller Jivara 3 år.


Samma dag föds Fashion-kullen. Det blir 4 stycken modedesigners men tyvärr är både Chanel och Chapurin missbildade.

Vi får lite problem med att Jivara får lite mjölk men med stödmatning av Dolce & Gabbana, samt medicin till dom två, så kommer mjölken tillbaka.


Samma dag som Fashion-kullen föds får jag ett tråkigt meddelande om att en av Sakhis kattungar har blivit påkörd och dött.

Kommentera här: